Fatip Grande Krabber

Inleiding

Waarschijnlijk is Fatip voor de meeste lezers van deze weblog een redelijk onbekend merk en dat was voor mij persoonlijk ook het geval, daarom heb ik op internet wat informatie opgezocht en wat blijkt? Het bedrijf achter dit merk is het Italiaans familiebedrijf Fazzini dat sinds 1882 in een bergdorpje genaamd Premana messen en scharen produceert.

In het begin van de jaren 80 werd het assortiment van Fazzini uitgebreid met de Fatip krabbers, maar het is pas sinds enkele jaren dat dit merk internationaal aan bekendheid begint te winnen. Overigens produceerde Fatip tot einde 2009 nog scheerkoppen voor het Duitse scheermerk Mühle, dus ik heb zo'n vermoeden dat de Fatip krabbers zo rond 2009/2012 zijn geherintroduceerd op de scheermarkt.

Verpakking en design

De Fatip Grande wordt verkocht in een redelijk sjiek ogend kartonnen doosje met daarin de vergulde krabber en een stuk karton, waar opgeschreven staat dat de Fatip krabbers met de hand gemaakt worden. Overigens zit er ook nog een wikkel om de verpakking, welke de kleur heeft van de betreffende uitvoering, in dit geval goud dus.
Verpakking Fatip Grande Krabber

Het design van deze krabber vind ik persoonlijk echt een retro uitstraling hebben en daarom besloot ik eerlijk gezegd ook om deze krabber te kopen. Daarnaast ben ik ook van mening dat het design redelijk veel weg heeft van vintage Gillette krabbers, zoals de Gillette New Deluxe Open Kam Krabber uit 1930 bijvoorbeeld.
De Fatip Grande in volle glorie

Ik heb trouwens specifiek voor de gouden uitvoering gekozen, want persoonlijk vind ik goud gewoon veel luxer uitzien dan bijvoorbeeld chroom. Wat dat betreft is deze krabber eigenlijk gewoon een juweel voor op je badkamer, al blijft de gebruikservaring natuurlijk wel het belangrijkste.
Zijaanzicht van de open kam

Deze krabber heeft overigens een open kam scheerkop en dat kun je zie aan de tanden, want een gesloten kam heeft namelijk geen tanden. Wat het voornaamste verschil is tussen een open en gesloten kam weet ik eerlijk gezegd niet, maar sommige mensen beweren dat ze gladder kunnen scheren met een open kam.

Oh voor ik het vergeet te melden, het handvat van deze krabber heeft een lengte van ongeveer 8cm en een gewicht van ongeveer 65gram. In vergelijking met een Edwin Jagger DE89L is deze krabber dus iets kleinere en lichter, al heb ik persoonlijk juist het gevoel dat deze krabber zwaardere aanvoelt dan hij werkelijk is.

Gebruikservaring

De Fatip Grande Krabber bevalt mij persoonlijk best goed en hij is duidelijk een stuk agressiever dan mijn Edwin Jagger DE89L, maar dat is eigenlijk gewoon een kwestie van wennen en de juist hoek weten te vinden. Ik snij mij dan in principe ook niet veel meer dan ik met andere krabbers doe, al moet ik wel toegeven dat voorzichtigheid naar mijn mening een vereiste is bij deze krabber.

Wel heb ik duidelijk meer moeite met het scheren van lastige plekjes zoals mijn hals bijvoorbeeld, want soms vind ik het daar best moeilijk om de juist hoek te vinden. Tijdens de testperiode heb ik dan helaas ook enkele keren irritatie opgelopen in mijn hals, omdat het mes gewoon te dicht langs de huid af ging. Ik dien met deze krabber dan ook uiterst geconcentreerd te zijn bij het scheren, want anders gaat het zoals ik hier boven beschrijf gewoon fout en dat voel je pas echt bij het aanbrengen van de aftershave lotion.

Overigens kan ik met deze krabber in een pass voldoende glad scheren en naar mijn mening is dat ook verstandiger, want ik heb gemerkt dat de kans op irritatie een stuk groter is bij meerdere passes. Verder vind ik dat deze krabber lekker in de hand ligt en goed hanteerbaar is, en daarnaast bied het handvat ook een uitstekende grip naar mijn mening. Bij deze krabber dien ik trouwens wel sneller de mesjes te vervangen, want naar mijn gevoel zijn ze bij een vierde scheerbeurt niet meer smooth en scherp genoeg.

Bouwkwaliteit

In algemene zin is de bouwkwaliteit van deze krabber, naar mijn mening, zeer goed te noemen, want het is een zeer solide krabber die gemaakt is van messing. De afwerking daarentegen laat duidelijk te wensen over, het is namelijk vrij makkelijk om op het vergulde handvat imperfecties aan te treffen.

Gelukkig vallen de imperfecties bij mijn Fatip Grande redelijk mee en persoonlijk stoort het mij dan ook niet. Wel moet ik toegeven dat de afwerking van een goedkope Chinese Rimei krabber in vergelijking beter is dan deze krabber, al geld dat natuurlijk niet voor de bouwkwaliteit van de krabber.

Prijs en verkrijgbaarheid

Je kunt de Fatip Grande het goedkoopste via Amazon.de kopen voor € 28,51 inclusief verzendkosten, hij word dan vanuit Groot Brittannië binnen drie a vier werkdagen bezorgd. Als je liever via een Nederlandse (web)winkel besteld dan kun je terecht bij Schuym € 31,50 en bij Barbiere di Figaro € 32,95.

Naar mijn mening is bestellen via Amazon.de overigens veiliger dan bij Nederlandse webwinkels, want net als eBay/PayPal bied ook Amazon.de zonder extra kosten kopersbescherming. Uiteraard wilt dat niet zeggen dat de Nederlandse webwinkels onbetrouwbaar zijn, maar het geeft wel een extra stukje zekerheid zo'n kopersbescherming.

Na het publiceren van dit artikel wees een lezer mij erop dat deze krabber nog goedkoper verkrijgbaar is bij Tvb Shaving, daar kost de Fatip Grande namelijk € 23,37 inclusief verzendkosten.

Conclusie

Het is duidelijk niet voor niets dat sommige verkopers deze krabber met klemtoon afraden voor beginners, want eerlijk gezegd raad ook ik deze krabber af voor beginners. Dat wil echter niet zeggen dat ik beginners wil tegen houden om deze krabber te kopen, maar ik persoonlijk denk dat de leercurve gewoon te groot is voor de meeste beginners.

Uiteraard is deze krabber wel geschikt voor mannen die het scheren met een krabber goed onder de knie hebben, maar je dient er wel rekening mee te houden dat dit een agressieve krabber is. Dat houdt dus in dat alles om je scheertechniek draait, dus de juist scheerhoek hanteren en geen druk op de krabber uitoefen. Wanneer je dit alles goed beheerst dan is dit echt een fijne krabber om mee te scheren, maar als je dit niet goed beheerst dan straft deze krabber je fouten genadeloos af.

Het geven van een prijs-kwaliteitsverhouding vind ik bij deze krabber eerlijk gezegd best lastig, want ja van een krabber van bijna € 30 mag eigenlijk wel verwachten dat de afwerking gewoon in orde is. Maar vanwege de solide bouwkwaliteit ben ik van mening dat de prijs-kwaliteitsverhouding uiteindelijk gewoon goed is, al is de afwerking bij mijn Fatip Grande gelukkig nog niet zo slecht.

Share this:

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.