Oneplus One Review

Inleiding

Waarschijnlijk heb je nog nooit van het merk Oneplus gehoord? Dat is helemaal niet zo vreemd, want Oneplus is namelijk een nieuw Chinees smartphone merk afkomstig uit China.

In werkelijkheid is Oneplus echter een dochteronderneming van Oppo opgezet eind 2013, met als doel een telefoon op de markt zetten met het beste van het beste voor een fractie van de prijs die andere merken vragen.

De Oneplus One is overigens ook een van de weinige smartphones die geleverd word met de custom rom CyanogenMod, al betreft het wel een aangepaste namelijk CyanogenMod 11S welke een aantal exclusieve apps en functies bevat.

Unboxing

Oneplus heeft duidelijk veel aandacht besteed aan de vormgeving van de verpakking en dat zie je terug in de kleinste details van de verpakking.

Links is het doosje van de smartphone te zien, en rechts die van de oplader

Het doosje voor de smartphone bestaat uit twee delen

En bovenin ligt de Oneplus One, en door aan het pijltje te trekken haal je hem eruit

Helemaal onder in het doosje zit de USB kabel en een SIM ejectie hulpmiddel

In dit doosje zat het doosje van de smartphone, welke je open maakt met een lintje

Overigens komt de Oneplus One zonder oordopjes, en dat is waarschijnlijk gedaan om geld te besparen. Hier onder zie je een aantal foto's van het toestel zelf staan, en persoonlijk vind ik het echt een schitterend toestel.

De voorkant van de Oneplus One

De achterkant van de Oneplus One

Het mooiste aan het design van de Oneplus One vind ik eerlijk gezegd de achterkant, want laten we eerlijk zijn de voorkant ziet er niet veel anders uit dan bij vergelijkbare smartphones het geval is. Oneplus zelf noemt het gebruikte materiaal van de achterkant van het toestel, sandstone black en dat is feitelijk een soort korrelig kunststof vilt dat erg fijn en tevens luxe aan voelt.

Formaat

Eerlijk is eerlijk de Oneplus One is beslist geen compacte smartphone, maar het is ook weer niet de grootste smartphone op de markt en persoonlijk vind ik het formaat nog acceptabel. 

Wat wel een nadeel is aan het formaat van deze smartphone is dat de bediening met een hand erg lastig gaat, want bepaalde delen van het scherm zijn gewoon moeilijk bereikbaar. De bediening met een hand lukt nog redelijk bij het gebruik van Whatsapp, maar voor de rest is het veel fijner om de smartphone met twee handen te bedienen.

Voor de rest zie ik geen grote nadelen aan het formaat van deze smartphone, want in werkelijkheid is de Oneplus One slechts 19mm groter en 8.5mm breder dan mijn Huawei Honor 2. Verder vind ik persoonlijk dat het toestel best slank aanvoelt, en het toestel past ook zonder problemen in mijn broekzak.

Hardware

De Oneplus One heeft op het gebied van hardware het beste van het beste op het moment van schrijven, en de Oneplus One word aangedreven door een Snapdragon 801 van Qualcomm en Oneplus heeft voor de snelste variant gekozen namelijk de MSM8974AC.


De Snapdragon 801 bestaat uit vier Krait 400 processorkernen met een maximale kloksnelheid van 2,46GHz, en deze word bijgestaan door een Adreno 330-gpu welke geklokt is op 578MHz. Verder heeft de Oneplus One ruim 3GB aan RAM geheugen en heeft dit model ruim 64GB opslagcapaciteit waarvan 55GB beschikbaar is.

Het scherm van de Oneplus One betreft een 5.5inch LTPS IPS met een resolutie van 1920x1080 wat zorgt voor een DPI van 401, en daarnaast maakt het scherm gebruik van de TOL technologie wat ervoor zou moeten zorgen dat het scherm minder snel stuk gaat. Overigens maakt de Oneplus One gebruik van Gorilla Glass 3, wat het scherm beschermd tegen krassen en waardoor beschermfolie niet nodig is naar mijn mening.

De camera van de Oneplus One betreft een 13 megapixel camera van Sony, namelijk de IMX214 en de frontcamera betreft een 5 megapixel camera. Verder heeft de Oneplus One beschikking over bluetooth 4.0, NFC en ondersteund de WiFi naast de 2.4Ghz-band WiFi ook de 5Ghz-band.

Dit toestel ondersteund ook 4G, maar in Nederland word vooral de 1800MHz en 800MHz frequenties in gezet voor 4G en daarvan ondersteund de Oneplus One alleen de 1800Mhz band. Het bovenstaande betekend in-principe dat de Oneplus One alleen het 4G netwerk van Vodafone, T-Mobile en Tele2 ondersteund en dat je bij KPN dus alleen 2G en 3G kunt gebruiken.

Software

Zoals ik al in de inleiding vermelde draait de Oneplus One CyanogenMod 11S, en in grote lijnen is CyanogenMod gewoon gelijk aan standaard Android met het grootste verschil de vele extra's en uitbreidingen.

Trechubet

De standaard startpagina van CyanogenMod 11S is de Trechubet launcher en standaard ziet deze launcher precies hetzelfde uit als de Google Now launcher. Het grootste verschil tussen de Google Now launcher en de Trechubet launcher zit hem in de aanpasbaarheid, je kunt de Trechubet launcher namelijk volledig naar eigen smaak aanpassen en dat is met de Google Now launcher helaas niet mogelijk.

Vergrendelscherm Oneplus One

In het begin vond ik het vergrendelscherm van de Oneplus One echt wennen want het is namelijk totaal anders ontworpen zoals ik gewend ben op de Huawei Honor 2, en wat ik vooral jammer vond is dat mijn achtergrond voor een groot deel niet zichtbaar is.


Verder is het met dit vergrendelscherm niet mogelijk om widgets te gebruiken, maar wel is er een weer icoontje aanwezig zodat je een idee hebt hoe warm of koud het buiten is. Wat ik overigens wel mooi vind is de equalizer animatie die geactiveerd word wanneer je muziek afspeelt, okay erg nuttig is het niet maar wel mooi om te zien vind ik persoonlijk.

Snelinstellingen paneel

Een andere handige functie is het aanpasbaar snelinstellingen paneel wat ook aanwezig is in standaard Android 4.4, maar helaas niet aanpasbaar is en dat is bij CyanogenMod wel mogelijk en dat maakt deze functie zoveel bruikbaarder want standaard heb je maar 8 tegels.

Uitgebreide instellingen automatische helderheid

Voor de rest bevat CyanogenMod 11S vooral veel extra instellingen, zo kun je de helderheid aanpassen aan de zonsopgang en zonsondergang, wat praktische inhoudt dat wanneer het buiten donker is de automatische helderheid flink gedimd word.

Gebarensnelkoppelingen

Wat ik persoonlijk ook een interessante functie vind zijn de gebarensnelkoppelingen, je kunt namelijk wanneer het scherm uit is bijvoorbeeld door een V op het scherm te tekenen de zaklamp aanzetten.

Privacy bescherming

Wat ik persoonlijk ook een handige functie vind is de Privacy bescherming je hebt namelijk apps die willen alles over je weten, of zoals Google Play-services en soms ook Facebook gewoon je batterij leeg trekken. Helaas weet deze functie niet het probleem met Google Play-services volledig op te lossen, en daarom zul je alsnog root nodig hebben en dan via deze handleiding het probleem op lossen.


Ik zou nog veel meer kunnen schrijven over de software van de Oneplus One maar dan word dit stuk veel te lang, al is er nog wel een app die ik graag wil opnoemen en dat is namelijk de Screencast app waarmee je een video kan maken van de handelingen die uitvoert op de smartphone.

Camera

De camera van de Oneplus One schiet bij voldoende licht mooie en scherpe foto's maar bij minder licht presenteert de camera minder goed, en om de camera te testen heb ik speciaal een aantal foto's geschoten op Abdij Rolduc.


De voorzijde van de Abdij Kerk

Morettivleugel

De Abdij Kerk in het donker

Wat ik persoonlijk een coole functie van de camera vind is de mogelijkheid om een time-lapse video te filmen, en dat kan zelfs op een resolutie van 4K.


Ik heb de bovenstaande time-lapse video opgenomen in 4K, en persoonlijk vind ik het effect van zo'n time-lapse video schitterend. Overigens kan de Oneplus One ook in slow motion filmen en de 5 megapixel frontcamera kan maximaal 720p filmen.

Ik vind het overigens persoonlijk best fijn dat de Oneplus One een betere frontcamera heeft, want dat zorgt namelijk voor een scherper en mooiere beeld tijdens het videobellen of het nemen van selfies.

Benchmarks

Door middel van het draaien van benchmarks is het mogelijk om de prestaties van de Oneplus One in cijfers uit te drukken, benchmarks zeggen echter niet alles maar het geeft wel een goed beeld van hoe krachtig de Oneplus One is in vergelijking met andere smartphones.

Antutu Benchmark v5.1.5

Antutu Benchmark is een benchmark die veel onderdelen van een Android apparaat test zoals onder andere de CPU, GPU, RAM en de opslagruimte.

CF-Bench

CF-Bench is een benchmark die zich puur en alleen richt op het testen van de CPU en het RAM geheugen. De reden dat de Oneplus One bijna 2x zo hoog scoort als de Samsung Galaxy S3 is naast de vele optimalisaties van Qualcomm natuurlijk ook de CPU die ruim 1.1Ghz hoger geklokt is.

3DMark

3DMark is een crossplatform benchmark app die prestaties van de gaming prestaties, en vergelijkt deze met andere smartphones of tablets. De Oneplus One scoort bij de Ice Storm en Ice Storm Extreme het maximale, en dat is de reden dat ik Ice Storm Unlimited gedraaid heb.

Praktijkervaring

Het mag duidelijk zijn dat de Oneplus One momenteel de krachtigste smartphone is die je voor € 300 kunt kopen, maar de vraag is hoe vertaald zich dat in de praktijk? Om daar een antwoord op te geven heb ik een serie van praktijk tests gedraaid en vergelijk ik deze met de Huawei Honor 2 en Cube U27GT tablet.

Angry Birds installeren
  • Oneplus One - 8,10 seconden
  • Huawei Honor 2 - 20,36 seconden
  • Cube U27GT tablet - 23,30 seconden
Temple Run 2 starten
  • Oneplus One - 20,20 seconden
  • Huawei Honor 2 - 24,47 seconden
  • Cube U27GT Tablet - 28,80 seconden
Facebook app starten
  • Oneplus One - 6,30 seconden
  • Huawei Honor 2 - 9,64 seconden
  • Cube U27GT Tablet - 10,60 seconden
Bij veel andere apps is er bijna geen verschil meetbaar, zo start de NOS app bijvoorbeeld op alle vergeleken toestellen even snel maar voelt de Oneplus One in de dagelijkse praktijk gewoon net een stuk snellere aan. 

Verder ziet het scherm van de Oneplus One ook schitterend uit, en is het zelfs nog goed afleesbaar in fel zonlicht en na een hele week de Oneplus One te gebruikt te hebben ben ik ook volledig aan het scherm gewend. 

Over het geluid van de Oneplus One ben ik ook goed te spreken en klinkt naar mijn mening zuiver en luid genoeg, en over de plaatsing van de luidsprekers is duidelijk goed over nagedacht want het geluid word niet gedempt wanneer de telefoon op een tafel ligt bijvoorbeeld. Overigens is de verlichting van de capacitieve knoppen erg zwak, al zie ik het persoonlijk niet zo als een nadeel omdat het fel genoeg is voor wanneer het donker is.

Accu

De belangrijkste reden dat ik voor de Oneplus One gekozen heb is vanwege de vele verhalen over de goede accuduur die ik online gelezen had, en in de korte tijd dat ik de Oneplus One bezit kan ik inderdaad bevestigen dat de accuduur erg goed is.

PCMark

PCMark is een benchmark die aan de hand van een aantal tests uit te voeren welke gebaseerd zijn op dagelijkse en zo word dan uiteindelijk de batterijduur gemeten. In de praktijk betekend het overigens dat ik met gemak de Oneplus One twee dagen kan gebruiken zonder dat ik hem hoef op te laden.

Bouwkwaliteit

Persoonlijk vind ik de bouwkwaliteit van de Oneplus One erg goed, en kan er eerlijk gezegd verder niks slechts over zeggen want het toestel zit echt stevig in elkaar en er zijn geen kiertjes of dergelijke te vinden.

Prijs en verkrijgbaarheid

De 64GB versie van de Oneplus One is te koop voor € 299 exclusief verzendkosten, en word rechtstreeks via Oneplus verkocht en er zijn in principe geen ( officiële ) resellers.

Om de Oneplus One te kopen heb je helaas een speciale uitnodiging nodig, en deze kun je krijgen via mensen die al een Oneplus One bezitten. Een alternatief is om de Oneplus One vooruitbestellen op een moment dat Oneplus preorders aanneemt, maar op het moment van schrijven neemt Oneplus geen preorders aan.

Conclusie

Ik heb de Oneplus One nu ruim twee weken in bezit en ik ben echt zeer tevreden over deze smartphone, en mijn verwachtingen zijn dan eerlijk gezegd ook volledig waar gemaakt. Als ik dan toch een nadeel zou moeten noemen dan is het voor mij persoonlijk het ontbreken van een netwerktoestemming beheer, dat is namelijk iets wat op mijn Huawei Honor 2 wel gewoon aanwezig is.

Verder ben ik persoonlijk erg onder de indruk van de bouwkwaliteit, en naar mijn mening voelt de Oneplus One ook echte luxe aan. Uiteraard is de verkrijgbaarheid van de Oneplus One ook wel een nadeel, want niet iedereen zal zin hebben om opzoek te gaan naar een uitnodiging.






Share this:

CONVERSATION

3 reacties:

  1. De verzendkosten zijn inclusief, ik hoefde in ieder geval niks te betalen voor het verzenden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik helaas wel, maar het kan best zijn dat het nu veranderd is. Maar het maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit.

      Verwijderen
  2. Mooie en duidelijke uitleg/unboxing!
    Ik heb deze smartphone ook en bevalt mij prima, met alle functies erop en dr aan!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.