Hoe doe je scheerproducten reviewen?

Inleiding

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten run ik deze weblog al ruim 1 jaar en 6 maanden, in deze tijd heb ik uiteraard veel verschillende scheerproducten gereviewd. Ik review letterlijk bijna alle soorten klassieke scheerproducten, waaronder aftershaves, scheercrèmes, scheerzepen, scheerkwasten, krabbers en natuurlijk ook dubbelzijdige scheermesjes.

Nu wil ik jullie uiteraard niet de les lezen hoe je een scheerproduct dient te reviewen, alhoewel ik heb natuurlijk wel mijn mening hoe je het beslist niet moet doen. Dus in dit artikel zal ik jullie vertellen hoe ik scheerproducten review, maar onthoud goed reviewen doe je op je eigen manier. Uiteindelijk beschrijf ik dus mijn eigen review methodes, dus die dien je absoluut niet letterlijk over te nemen!

Variabelen

Als allereerste wil ik het over variabelen hebben, want op het moment dat je begint aan een review dien je de variabelen te minimaliseren. Dat laatste klinkt wellicht heel onlogische, maar het houdt niet meer in dat slecht een product tegelijk doet reviewen. Je vraagt wellicht af waarom? Simpel, want stel je voor je gaat direct drie producten tegelijk reviewen?

Ja dan kun je zeggen, maar dat maakt toch niks uit als je drie producten tegelijk reviewt? Fout dat maakt wel degelijk wat uit, want je weet namelijk niet of de drie producten allemaal goed werken. Dus stel je voor je reviewt een onbekende krabber en mesje tegelijk, dan kan dat je ervaring onnodig negatief beïnvloeden. Je dient dus ten alle tijden een setup te gebruiken waarvan je zeker weet dat het een goede setup is, want bij onbekende producten gaat dat gewoon niet.

Dus omdat pietje een product de hemel in hemelt wilt nog niet zeggen dat het voor jou ook goed werkt, dus daarom dien je alles een voor een te testen. Dat is ook dus de reden waarom ik niet aan kwantiteit reviews doe, ik schrijf dus niet even in een dag een mega review over de hele Proraso Groen lijn bijvoorbeeld.

Testperiode

Lezers die ook actief zijn in Scheren & Verzorging zal het vast en zeker al opgevallen zijn dat ik soms een review pas na twee maanden publiceer, dat heeft natuurlijk verschillende reden. De belangrijkste reden is eerlijk gezegd de testperiode, want naar mijn mening dien je een product langer te testen dan slechts 1x. Dat is precies de reden waarom ik het hierboven over kwantiteit reviews had, want er zijn reviewers die testen vandaag een product en morgen staat hun eind oordeel al online.

Ik zal geen namen noemen, maar deze reviewers verraden zich zelf in iedere geval wel door hun ubercommercieel gedrag op sociale media. Want wat doen ze? Vandaag posten ze op Facebook dat ze product X gaan testen en morgen staat plots de review van product X online, naar mijn mening is dat dus gewoon kwantiteit. Bij mij zijn de testperiodes dus meestal enkele weken en soms zelfs langer dan een maand, zo test ik momenteel al meer dan een maande de Fatip Grande Krabber.

Het gevolg van die kwantiteit reviews is heel simpel, want eigenlijk publiceert zo'n persoon zijn eerste indruk als conclusie. Dus ook daarom test ik een product een langere periode, want je dient ook gewoon te wennen aan product. Aan die kwantiteit reviews kan ik me trouwens best wel aan storen, want ik zie opvallend veel van dit soort reviews op forums en Facebook langs komen. Maar goed het is mijn mening, al kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die zich aangesproken voelen... maar daar kan ik ook niks aan doen.

Tot slot

Zoals ik al in de inleiding zei, review vooral op je eigen manier. Maar ik heb in dit artikel in iedere geval wel wat tips verwerkt, ja ze zijn niet op een rijtje gezet dus je dient echt de tekst begrijpend te lezen. PS voor ik het vergeet, wij reviewers zouden het ook wel eens leuk vinden als lezers zich de moeite nemen om een reactie te plaatsen.

Want van dat geliked op Facebook krijg ik persoonlijk ook af en toe wat van als ik eerlijk ben, want ik steek net als mijn collega's veel moeite in reviews en soms ben ik best wel teleur gesteld als geen kip een reactie plaats. Ja gelezen worden de reviews zeker, maar het is soms net alsof ik tegen een muur praat omdat het meestal eenrichtingsverkeer is.

Oh wij reviewers zijn trouwens ook geen bitches van ondernemers, dus het niet zo dat een gratis product direct betekend dat ik een positieve review schrijf. Uiteindelijk doen we het dus voor ons plezier en het zal mij een worst wezen als een onderneming mij eigenlijk misbruikt, want ik ben gewoon geen commercieel ingestelde blogger en schrijf dus eerlijke reviews.

Share this:

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.