Meissner Tremonia - Scheercrème

De producten van Meissner Tremonia (ofwel Meißner Tremonia) zijn nog niet zo heel lang op de markt, sinds november 2014 om precies te zijn. Het bedrijf is opgericht door Thomas, Raphael en Mike Meißner in Dortmund (Duitsland). Thomas (de huidige CEO van het bedrijf) kreeg het idee bij het doen van onderzoek voor een boek over de middeleeuwen in Rome, over de toenmalige badhuizen en de manier hoe de barbieren toen zelf hun zeep maakten. Bij terugkomst bleek dat de scheerzepen die op dit moment verkrijgbaar waren, vaak over veel te veel ingrediënten beschikten inclusief ingrediënten die je eigenlijk helemaal niet op je gezicht zou willen/moeten smeren.  Hij vond dat hij dat zelf beter zou moeten kunnen. Bij de totstandkoming van zijn producten heeft hij nauw samengewerkt met een lokale barbier omdat volgens hem niemand kritischer is op producten dan iemand die het gebruikt voor betalende klanten. Ze gebruiken alleen maar organische producten bij het produceren van hun zepen en crème's en hanteren een vrij aparte manier bij het maken van hun scheerzepen en crème's.

Omdat het bedrijf en hun producten nog redelijk nieuw is op de markt, zijn er nog niet veel reviews beschikbaar. Op buitenlandse sites zijn er een paar te vinden, maar die zijn op 1 hand te tellen.

Juan Ettema van manandshaving.nl heeft mij 2 samples opgestuurd om te testen, het gaat hier om de geuren "Lavender de luxe" en "Exotic Elemi". Meissner heeft zowel scheerzepen als scheerpasta's beschikbaar van de meeste van zijn producten. De aan mij toegestuurde samples zijn scheerpasta's. Dit ligt m.i. een beetje tussen een scheerzeep en een scheercrème in.

Verpakking

Aangezien het hier om zeer luxe producten gaat, is bij de echte producten ook sprake van een luxe verpakking. De testers zitten gewoon in een klein plastic doosje. Handig om naderhand te hergebruiken als ik bij iemand ben en wat scheerzeep/crème mee naar huis wil nemen om te proberen. De echte crème's zitten in een klein paars glazen potje, wat op de foto's op de website erg mooi uitziet. Deze potjes zijn ook los te bestellen en je kunt bij de normale producten kiezen tussen een product in zo'n mooi potje, of voor een goedkopere navulling.



Werking en geur

Van de geleverde scheercrème moet je een beetje pakken (ter grootte van een amandel) en stevig opkloppen met je borstel (op de manier zoals het altijd gaat). Er ontstaat al vrij snel een vrij stevig schuim wat gebruikt kan worden voor het scheren. Tijdens het kloppen en het aanbrengen op de huid is de geur enorm merkbaar. Dit is niet negatief bedoeld, de aan mij verstrekte geuren waren echt ontzettend lekker. Jammer dat ik maar 2 samples gekregen heb. De geur is niet echt blijvend, na een paar minuten ruik je het al niet meer. Het schuim blijft redelijk lang consistent. Ik had voor een 2e scheerbeurt genoeg aan een drupje water om het weer te activeren. Het schuim zorgt voor een goede gladde basis zodat het scheren makkelijk wordt gemaakt. Dit in combinatie met een scherp mes moet zorgen voor een zo min mogelijke beschadiging van de huid (een goede techniek is hier natuurlijk ook een absolute must).


De "Lavender de luxe" ruikt naar lavendel en heeft een duidelijke bloemengeur. Ingrediënten: Aqua, Stearic Acid, Cocos nucifera oil*, Glycerin*, Potassium Hydroxide, Orbignya Oleifera oil*, Sodium Hydroxide, Kaolin, Talc, Macadamia ternifolia oil, Cupressus sempervirens oil, Lavandula angustifolia oil, Pelargonium graveolens oil, Citric Acid, Simmondsia chinensis oil*, Maris sal, Limonene, Linalool, Geraniol, Citronellol, Citral, C. I. 77007. *) Organic quality.

De "Exotic Elemi" heeft een houtachtige en peperige geur met een vleugje citroen. Ingrediënten: Ingredients Aqua, Stearic Acid, Cocos nucifera oil*, Glycerin*, Potassium Hydroxide, Orbignya Oleifera oil*, Canarium Luzonicum Gray oil, Sodium Hydroxide, Green clay, Talc, Macadamia ternifolia oil, Limonene, Cananga odorata oil, Maris sal, Citric Acid, Simmondsia chinensis oil*, Citral, Linalool, Benzyl Salicylate, Alcohol, Benzyl Benzoate, Eugenol, Farsenol, Geraniol. *) Organic quality.

Prijs en verkrijgbaarheid

Het product is Nederland alleen te verkrijgen bij manandshaving.nl en barbieredifigaro.nl.  De geuren die ik gereviewed heb, zijn daar trouwens nog niet leverbaar, ze verkopen wel tal van andere geuren. Of deze geuren in de toekomst wel leverbaar zijn is mij op dit moment niet bekend. Er worden grofweg de volgende 2 producten aangeboden:

  • Scheercrème: Deze zit in een potje van 200 ml en kost 25,55
  • Scheerzeep: Zit in een potje van 95 gram en varieert in prijs tussen de 20,95 en 24,95. De prijzen zijn niet echt met elkaar vergeleken worden omdat het de ene keer om een volledig product gaat en bij de andere leverancier om een goedkopere navulling.

Conclusie

Dit product wordt op de markt gebracht als een zeer luxe product en daar is de prijs ook naar. Als ik het eerlijk mag zeggen, dan is het absoluut ook een goed product, maar voor iets minder geld
krijg je m.i. gewoon een vergelijkbaar product. Buiten dat ik de producten natuurlijk een vijftal keer gebruikt heb bij het schrijven van deze review heb ik natuurlijk ook andere reviews gelezen. Met name in de Engelstalige (dat waren eigenlijk de enige die ik gevonden heb) wordt dit product behoorlijk de hemel in geprezen. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met andere scheercrème's die ik heb en een beetje minder kosten springt deze er qua structuur en gebruik niet echt boven uit.

Als we het over geur gaan hebben echter.......

Dat is wel echt indrukwekkend hoor. Ik ben echt helemaal weg van die "Exotic Elemi", de combinatie van peper en citrus is wel zo waanzinnig lekker. Echt super, ik zou er meteen ook de ASB en EDT van kopen als die leverbaar was. Als jullie nu de indruk krijgen dat de "Lavender de luxe" nou geen lekkere geur is, dan moet ik jullie echt teleurstellen. Deze is ook echt super. De "Exotic Elemi" is gewoon nog lekkerder.

Share this:

CONVERSATION

3 reacties:

  1. Ik vind het altijd lek om een review te lezen over een zeep. Wat ik moeilijk vind is een vergelijking met andere zepen. Zelf vergelijk ik alles zo'n beetje met De Vergulde Hand. Die is enorm goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en in mijn ogen een echt prima zeep.
    Ik heb zat duurdere zepen die veel slechter zijn dan De Vergulde Hand, nou ja ze ruiken lekkerder, maar het scheergemak (wat toch het belangrijkste is) is veel minder.
    Misschien is het iets om een soort van eikpunt te nemen met een makkelijk verkrijgbare en goedkope zeep zodat wij (de lezer) ook zelf een indruk kan krijgen of de zeep beter of slechter is dan de " standaard zeep".

    Mooie review trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergelijkingen maken vind ik zelf ook moeilijk, daarom geef ik zelf altijd een prijs-kwaliteitsverhouding oordeel. Echter zo'n oordeel heeft ook met de prijs te maken, maar je snapt natuurlijk dat een zeep hogere scoort als die beter werkt.

      Voor mij persoonlijk is De Vergulde Hand een gemiddelde scheerzeep, niet slecht maar ook zeer goed. Het doet wat het moet doen, maar er zijn genoeg ( ook budget ) zepen die veel beter zijn dan De Vergulde Hand.

      Overigens is deze review door Sander Schreurs geschreven, maar ik beoordeel ook altijd de werking. Dus soms is die gemiddeld, goed of zeer goed.

      Dus zo kun je als lezer zelf gaan vergelijken, al vind ik sommige scheerzepen net iets beter dan alleen goed dus dan benadruk ik dat met "echt"

      Een op een vergelijken zal uiteindelijk moeilijk gaan, maar ik zelf benoem soms wel andere producten in de review ter vergelijking soms.

      Verwijderen
    2. Hoi Rene,

      Allereerst bedankt voor je compliment. Heel apart om dit te lezen, want hier was ik over na aan het denken toen ik donderdagavond de conclusie aan het schrijven was. Op een of andere manier zou je producten willen kunnen ranken en dus vergelijken met andere producten. Helaas is dit zeer moeilijk om te doen. Je zou dan inderdaad een zogenaamd vergelijkingsmodel moeten hebben (DVH is dan misschien inderdaad wel een mooi voorbeeld), maar dan zou ik ook bij iedere review meerdere keren een scheerzeep tegelijk moeten gebruiken samen met de DVH. Bij voorkeur dan ook met 2 exact dezelfde kwasten. Heel moeilijk uitvoerbaar en niet echt praktisch. Je moet dit wel tegelijk uitvoeren omdat de conditie van de huid iedere dag anders is.

      Verwijderen

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.