Houdbaarheid van Scheersoftware

Inleiding

Sommige onder ons kopen nogal veel scheersoftware en dat is dan nog zacht uitgedrukt eerlijk gezegd. Ik zelf ben een van deze personen en heb mij al vaker afgevraagd hoelang is al deze scheersoftware houdbaar? Helaas is hier niet direct een duidelijk antwoord op te geven, het blijft uiteindelijk dus bij het maken van een schatting.

Wel zijn cosmetica producenten verplicht om een indicatie van de houdbaarheid te vermelden en dit kan op twee manieren, namelijk een houdbaarheidsdatum of een PAO symbooltje. Een houdbaarheidsdatum is natuurlijk een hele duidelijk indicatie, maar een PAO symbool daarin tegen kan best verwarrend zijn.
PAO symbool

Op de bovenstaande afbeelding kun je drie kleine symbolen zien in de vorm van een potje met een nummer erin, deze nummers zijn namelijk een indicatie van de houdbaarheid in maanden na het openen. Deze getallen zeggen echter nog steeds niks over de werkelijke houdbaarheid, maar het is wel mogelijk om met een simpele rekensom door middel van deze getallen een schatting te maken.

Uiteraard leg ik jullie graag uit hoe deze rekensom werkt, cosmetica producenten dienen namelijk alleen een houdbaarheidsdatum te vermelden wanneer het product minder dan 30 maanden houdbaar is. Dat betekend dus dat producten met een PAO symbool minimaal 30 maanden houdbaar zijn, dus de rekensom is als volgt: 30 maanden + het PAO getal is een ruwe schatting van de houdbaarheid van cosmetica producten.

Aan de hand van deze rekensom zal ik in dit artikel dus schattingen maken van de houdbaarheid, maar uiteindelijk is het gewoon verstandig om eerste je oude scheerproducten op te maken. En ja ik weet ik heb makkelijk praten, maar eerlijk gezegd hanteer ik juist een ''first in, first out'' principe en dat werkt prima.

Scheerzeep

Over de houdbaarheid van scheerzeep kan ik vrij kort over zijn, want scheerzeep is namelijk in algemene zin zeer lang houdbaar. Als ik dan toch een schattig zou moeten maken dan ga ik uit van minimaal 5 jaar, al geld deze schatting voornamelijk voor harde scheerzepen. Zachte scheerzepen hebben namelijk een consistentie die vergelijkbaar is met hardere scheercrèmes, dus vanzelfsprekend is de houdbaarheid daar ook mee vergelijkbaar.

Er zijn trouwens verhalen op internet te vinden dat een scheerzeep uit bijvoorbeeld 1950 na ruim 65 jaar nog steeds goed werkt, alleen waarschijnlijk zal de geur dan vervaagd zijn. Dus het lijkt mij wel duidelijk, over de houdbaarheid van scheerzepen hoef je totaal geen zorgen over te maken!

Scheercrème

Hoelang scheercrème houdbaar is niet zo heel eenvoudig te zeggen, maar net als scheerzeep kun je ook scheercrème erg lang bewaren. Alleen wat ik persoonlijk bij scheercrèmes gemerkt heb is dat de crème harder kan worden na zo'n 2 a 3 jaar, maar de werking blijft dan gelukkig wel gewoon goed. Dus ook bij scheercrèmes is er geen enkele reden om je zorgen te maken over de houdbaarheid.

Mijn schatting is dus dat scheercrèmes minimaal tussen de 3 a 5 jaar houdbaar zijn, al vermoed ik eerlijk gezegd dat net als scheerzepen ook scheercrèmes veel langer houdbaar is.

Aftershave ( Balsem )

De houdbaarheid van aftershave lotions is zeer lang, namelijk minimaal 5 jaar en dat komt mede vanwege het hoge percentage alcohol die de meeste aftershaves bevatten. Aftershave balsems daarin tegen zijn duidelijk minder lang houdbaar, dat komt namelijk omdat sommige ingrediënten van een aftershave balsem kunnen verslechteren na verloop van tijd.

Ik hanteer daarom voor mij persoonlijk als regel dat aftershave lotions minimaal 3 jaar houdbaar zijn, maar ook hier heb ik het vermoeden dat dit makkelijk 4 jaar zou kunnen zijn. Het kan uiteraard ook goed mogelijk zijn dat dit veel langer is, maar de vraag is dan of de balsem nog wel optimaal werkt.

Tot slot

Uiteindelijk blijft de houdbaar van scheersoftware maar een indicatie en schatting. Want ja als de producent bijvoorbeeld op zijn aftershave lotion zet dat deze tot april 2017 houdbaar is, dan wil dat nog niet zeggen dat hij daarna niet meer goed is. Producenten willen uiteindelijk dan ook gewoon op safe spelen, al acht ik de kans dan ook klein dat een product slecht word voordat je het opgebruikt hebt.

Het is overigens ook belangrijk om je scheerproducten in een bij voorkeur koele en donkere ruimte te bewaren, dus mocht je toevallig leven in een subtropische klimaat, dan is dit laatste natuurlijk een stuk lastigere. Je kunt natuurlijk ook nog altijd je aftershaves in de koelkast bewaren, maar de vraag is natuurlijk of je wederhelft daar zo blij mee is.

Share this:

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.