Vergeten Europese Aftershaves

Inleiding

Als je vandaag de dag een drogisterij binnen loopt dan zie je vooral aftershaves staan van merken zoals Axe, Playboy, Adidas en Amando. Met dit laatste is uiteraard niks mee want we leven nou eenmaal in een moderne tijd, maar ik vind wel dat klassieke aftershaves meer aandacht verdienen. Vandaar dat ik ook dit artikel schrijf, want ja eigenlijk zijn we de klassieke Europese aftershaves een beetje vergeten.

De reden dat ik mij puur op Europese aftershaves concentreer is simpel, want er zijn meer dan genoeg goede aftershaves van Europese merken verkrijgbaar. Al zijn Amerikaanse merken zoals Aqua Velva, Old Spice en Mennen ook gewoon verkrijgbaar in Europa, maar die krijgen eerlijk gezegd internationaal al genoeg aandacht.

Dit artikel is overigens geïnspireerd op een vergelijkbaar artikel van The Art of Manliness, maar dat artikel concentreert zich natuurlijk op de Amerikaanse markt. Hoe dan ook is het een aanrader om ook dit artikel te lezen, want het is gewoon een erg informatief artikel. Oh helaas is ook in Europa de trend gaande dat klassieke scheerproducten langzaam uit de schappen verdwijnen, dus het is niet altijd even makkelijk om de genoemde aftershaves lokaal te vinden.

Alpa 378 Aftershave Lotion

De eerste aftershave lotion die ik graag aan jullie wil introduceren is de Alpa 378 Aftershave Lotion afkomstig uit Tsjechië, en dit is dan ook direct de meest onbekendste aftershave uit dit lijstje. De reden dat deze aftershave zelfs in deze niche zo onbekend is vrij simpel te verklaren, want helaas word deze aftershave alleen lokaal in Tsjechië verkocht.
Alpa 378 Aftershave Lotion

De geur van de Alpa 378 Aftershave Lotion is vergelijkbaar met eveneens uit Europa afkomstige Sir Irisch Moos, maar persoonlijk vind ik vind ik de Alpa 378 fijner ruiken. Het beste aan deze klassieker is naast de goede verzorgende werking en koelende werking de prijs, want per flesje van 50ml betaal je slechts € 0,75 al is dat wel exclusief een vliegticket naar Praag.

Wanneer deze aftershave lotion door Alpa in Tsjechië geïntroduceerd is mij helaas onbekend helaas, maar ik weet wel dat het eerste product van dit merk een wrijfmiddel tegen kwaaltjes in 1913 geïntroduceerd werd. De Alpa 378 is dus zeer waarschijnlijk eerder geïntroduceerd dan de Sir Irische Moos, dus het zou goed kunnen dat de Sir Irische Moos geïnspireerd is op deze klassieke Tsjechisch aftershave.

Floïd Vigoroso Aftershave Lotion

De Floïd Vigoroso Aftershave Lotion is wellicht de bekendste Europese aftershave uit dit lijstje en dit merk is afkomstig uit Spanje, maar er zijn ook Italiaanse varianten van deze aftershave te koop. Overigens werd Floïd oorspronkelijk ontwikkeld als een gezichtsmassage lotion voor mannen, dat verklaard dus waarom het gezicht van de man op het logo gemasseerd word.
Floïd Vigoroso Aftershave Lotion

Floïd is trouwens zo populair in deze niche dat een Amerikaans ondernemer besloot om de aftershave te kopiëren en Vloid te noemen, dus in de niche is deze aftershave niet echt vergeten eerlijk gezegd. De geur van deze aftershave is het beste te omschrijven als een echt klassieke exotische en warme zoete geur, en deze geur is onveranderd gebleven sinds 1932.

Proraso Groen Aftershave Lotion

Proraso is een scheermerk dat vooral bekend is vanwege hun goede scheerzepen, scheercrèmes en preshaves, maar ze bieden ook meerdere aftershaves aan waaronder een klassieker. Uiteraard bedoel ik met deze klassieker de Proraso Groen Aftershave Lotion, die net als alle andere Proraso Groen scheerproducten menthol en eucalyptus bevat.
Proraso Groen Aftershave
Het omschrijven van de geur van deze aftershave lotion vind ik helaas vrij lastig, want eerlijk gezegd is dit de enige aftershave in het lijstje welke ik nog niet uitgeprobeerd heb. Wel is het naar mijn mening een totaal andere geur dan de Proraso Groen Preshave Crème, want de aftershave heeft meer een milde klassieke eucalyptus-menthol geur. De preshave crème daarin heeft een geur die erg vergelijkbaar is met de geur van Vicks Vaporub.

Overigens heeft Sander Schreurs recent dit jaar een review over deze aftershave geschreven, maar met Proraso kun je eerlijk gezegd bijna geen miskoop begaan. Mocht je trouwens op vakantie in Italië zijn dan raad ik aan om een bezoek aan Aqua & Sapone te brengen, want hier verkopen ze namelijk veel goede en betaalbare Italiaanse scheerproducten.

Fresh Up Aftershave Lotion

Als er een klassieke aftershave is die oprecht meer aandacht verdient dan is het wel de Fresh Up Aftershave Lotion, want dit is namelijk een echt klassiek Nederlands scheermerk. Ik persoonlijk zie deze aftershave dan ook als de Nederlandse Aqua Velva, want net als de Aqua Velva Aftershave Lotion is ook Fresh Up een verkoelende en verzorgende aftershave lotion.
Fresh Up Aftershave Lotion

Zoals de naam van deze aftershave wellicht al suggereert heeft de Fresh Up Aftershave Lotion gewoon een lekkere frisse geur, al veranderd dat naar mijn mening vrij kort na het aanbrengen wel in een oubollige geur. Dat laatste hoeft trouwens geen reden te zijn om deze aftershave te negeren, want de geur zwakt vrij snel af en is ook niet overheersend aanwezig.

Van alle genoemde aftershaves in dit artikel is de Fresh Up Aftershave Lotion het makkelijkste verkrijgbaar, want deze aftershave is voor ongeveer € 8,65 bij bijna iedere Nederlandse drogisterij te koop. Oh deze aftershave werd overigens in de jaren 30 in Nederland geïntroduceerd, dus de kans is groot dat je opa deze aftershave vroeger gebruikt heeft.

Denim Aftershave Lotion

Ik herinner mij nog steeds dat mijn vader vroeger altijd wel een flesje van de Denim Aftershave op de badkamer had staan, en als twaalfjarig jongetje leende ik soms deze aftershave omdat ik net als mijn vader natuurlijk ook lekker wilde ruiken. De geur van deze aftershave kan ik mij persoonlijk niet meer zo goed herinneren, maar ik kan nog wel goed herinneren dat dit echt een zeer mannelijke geur is.
Denim Original Aftershave Lotion

Denim is overigens het jongste aftershave merk dat ik in dit artikel noem, want het merk werd pas in 1976 geïntroduceerd door Chopard. Dit is dus juist de aftershave uit de tijd dat onze vaders nog steeds twintigers waren, en in die tijd was het dan ook een razend populair merk. Vandaag de dag zijn de aftershaves van dit merk helaas moeilijk lokaal te vinden, en het is dus veel makkelijkere om deze aftershave online te bestellen.

Tot slot

Uiteraard zijn er nog veel meer Europese aftershaves, maar dat zijn eerlijk gezegd vooral moderne aftershaves met een moderne geur. Een goed voorbeeld van een verzorgende moderne aftershave lotion is de Cien Men X-Bolt Aftershave Lotion, maar vaak zijn moderne aftershaves meer bedoeld als een goedkope vorm van parfum.

Enkele Europese Duitse klassiekers die ik niet noemde in dit artikel zijn overigens Tabac, Pitralon, CHH Tobacco en Tüff Sensitive. In Spanje en Italie hebben ze trouwens ook nog veel meer klassieke aftershaves, maar Floïd en Proraso zijn ongetwijfeld de populairste aftershaves uit deze landen.





Share this:

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.