Geschoren worden door een Turkse Barbier

Inleiding

Tijdens mijn korte vijfdaagse verblijf in Istanboel heb ik mijzelf maar liefst twee keer laten scheren door een Turkse Barbier, en persoonlijk vond ik dit beide keren een erg mooie en unieke ervaring.

Een scheerbeurt bij een Turkse Barbier is overigens spotgoedkoop voor Nederlandse standaarden, want je betaald voor een scheerbeurt slechts 10 Turkse Lira en omgerekend is dat minder dan 4 euro.

De scheerbeurt

De scheerbeurt bij de Turkse Barbier begon in mijn geval direct met het inzepen, want volgens mij doet een Turkse Barbier niet echt aan een uitgebreide voorbehandeling. Overigens gebruiken bijna alle Turkse Barbiers de Arko Scheerzeep, en naar mijn mening is dit niet de beste scheerzeep maar het doet wat het moet doen.


Over het inzepen wil ik overigens nog iets meer over vertellen, want de Turkse Barbier gebruikte een waterkoker om het water op te warmen en dat zorgde voor een fijn warm gevoel tijdens het inzepen.


Voor het scheren zelf gebruikte de barbier een shavette welke eerst werd gedesinfecteerd, en pas daarna werd er een mesje in gedaan. Beide scheerbeurten bij de Turkse Barbier voelde overigens gewoon smooth aan, en ik vond ook dat de barbier erg goed zijn werk deed.


De nabehandeling bij een Turkse Barbier is in tegenstelling tot de voorbehandeling wel erg uitgebreid, en ik vond het persoonlijk best eng toen de barbier met vuur de haren op onder andere mijn oren begon te verwijderen maar gelukkig deed het geen pijn.

Als aftershave gebruikte de Turkse Barbier Citroen Cologne, en daarna een aftershave balsem. Het laatste onderdeel van de nabehandeling was een voorhoofd en nek massage, al vond ik die nek massage niet zo fijn.

Tot slot

Het mag duidelijk zijn dat mijn persoonlijke ervaring bij de Turkse Barbier erg goed geweest is, maar eerlijk gezegd prefereer ik nog steeds om mijzelf te scheren.

Bij een Turkse Barbier kun je namelijk niet zelf de gebruikte producten uitkiezen, en de gebruikte producten zijn naar mijn mening wellicht minder geschikt voor de gevoelige huid. Ik werd door de Turkse Barbier overigens als Koning behandeld vind ik persoonlijk, en hij hielp mij zelfs bij het aandoen van mijn jas.





Share this:

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.