Nederlandstalige YouTube kanalen

Inleiding

Het lijkt soms wel alsof er helemaal geen Nederlandstalige YouTube kanalen zijn die zich exclusief focussen op het klassiek scheren, en als er dan toch een Nederlander een scheergerelateerd YouTube start dan is dat vaak in het Engels.

Daarom zal ik in dit artikel aandacht besteden aan het handjevol YouTubers met een Nederlandstalig YouTube kanaal over klassiek scheren, want we hoeven ons ja niet te schamen voor onze moedertaal!.

Peter Goossens

Het YouTube kanaal van Peter Goossens bestaat vooral uit instructie video's over klassiek scheren, en hij behandeld zowel het scheren met een krabber en scheren met een open scheermes. Peter Goossens is overigen afkomstig uit België, en vorig jaar in Maart is hij met zijn YouTube kanaal begonnen.


Ik persoonlijk vind het kanaal van Peter Goossens vooral erg informatief, want hij legt het allemaal duidelijk en uitgebreid uit zonder Engelse termen. Natuurlijk is het Vlaams accent wel even wennen, maar ik vind hem eerlijk gezegd erg duidelijk en verstaanbaar spreken.

Gladde Praatjes

Gladde Praatjes is het YouTube kanaal van de gelijknamige weblog Gladde Praatjes en hier maakt Jean-Luc Laval op een professionele wijze informatieve video's over klassiek scheren, en hij richt zich naar mijn mening vooral op de mid end scheerproducten zoals Edwin Jagger bijvoorbeeld.


Van al de YouTube kanalen die ik hier in dit artikel noem is Gladde Praatjes eerlijk gezegd mijn favoriete kanaal, en dat is vooral omdat zijn video's niet zo ingewikkeld zijn om te begrijpen. Natuurlijk vind ik wel dat Gladde Praatjes gerust wat vaker goedkope scheerproducten mag benoemen, maar goed mijn weblog heet dan ook niet voor niets Goedkoop Natscheren.

Goedkoop Natscheren

Uiteraard heb ik voor mijn scheerblog ook een YouTube kanaal gecreëerd, maar eerlijk gezegd maak ik nauwelijks video's voor mijn kanaal. Op mijn kanaal staan dan ook slechts een instructie video over het klassiek scheren, en deze video gaat over het opkloppen van scheerzeep.


Voor de rest bestaat mijn kanaal vooral uit Time-Lapse video's waarin ik mijzelf scheer, want ik vind Time-Lapse video's persoonlijk uitstekend geschikt voor dit doeleinde. Als ik heel eerlijk ben heb ik ook geen verdere plannen met mijn kanaal, en de reden is heel simpel: Het is gewoon niet zo mijn ding.

Tot slot

Ik zou het persoonlijk oprecht leuk vinden als meer mensen een scheergerelateerd YouTube kanaal zouden starten, maar ik begrijp ook goed waarom men liever voor Engelstalig kiest. Het bereik van Nederlandstalige video's valt eerlijk namelijk gezegd vies tegen, maar hopelijk veranderd dat ooit.

Overigens hebben geschreven reviews nog steeds mijn voorkeur boven video reviews, waarom vraag je wellicht af? Nou dat is eigenlijk heel simpel, bij geschreven reviews kun je direct naar de conclusie scrollen bijvoorbeeld en bij video reviews is dat lastigere.

Bij video reviews is het meestal ook meer casual, zo begint Nick Shaves bij een review over mesjes bijvoorbeeld ook over de scheerzeep en de scheerkwast te praten. Je vraagt je wellicht af waarom ik dit als voorbeeld benoem? Nou simpel, ik verlies gewoon mijn interesse in een video wanneer er te vaak van het betreffende onderwerp word afgeweken.



Share this:

CONVERSATION

2 reacties:

  1. Beste Peter, met veel interesse keek ik onlangs naar je videos. Is er een mogelijkheid u te mailen of eens op te bellen, dit voor u een paar vragen te stellen over de aankoop van een goed scheermes. De scheerwinkel in Antwerpen verkoopt volledige beginnersets met spanriem en dergelijke. Mijn vader zaliger scheerde zich op de traditionele manier en ik zou dat ook willen kunnen, maar ben wat onzeker wat ik nu eerst zou kopen. Ben zelf uit regio Gent, zou je graag eens kunnen contacteren of bellen. Mijn mailadres is henderick.wim@synet.be tel 0477310139. Vriendelijke groeten wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Peter, met veel interesse keek ik onlangs naar je videos. Is er een mogelijkheid u te mailen of eens op te bellen, dit voor u een paar vragen te stellen over de aankoop van een goed scheermes. De scheerwinkel in Antwerpen verkoopt volledige beginnersets met spanriem en dergelijke. Mijn vader zaliger scheerde zich op de traditionele manier en ik zou dat ook willen kunnen, maar ben wat onzeker wat ik nu eerst zou kopen. Ben zelf uit regio Gent, zou je graag eens kunnen contacteren of bellen. Mijn mailadres is henderick.wim@synet.be tel 0477310139. Vriendelijke groeten wim

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.