Omega 98 Professionele Varkenshaar Scheerkwast

Inleiding

Omega is een bekend Italiaans scheermerk dat vooral bekend staat vanwege zijn varkenshaar scheerkwasten die een hoge prijs-kwaliteitsverhouding bieden, en dit is een van de populairste scheermerken wat betreft varkenshaar scheerkwasten.

De reden dat ik specifiek voor de Omega 98 Professionele Varkenshaar Scheerkwast gekozen is vooral vanwege het klassieke barbier handvat, want eerlijk gezegd ben ik totaal geen fan van de veelal goedkoop ogende plastic handvatten die Omega gebruikt.

Ik heb mijn exemplaar overigens in Italië zelf gekocht bij de Aqua & Sapone toen ik voor een paar dagen in Rome was, en het aanbod Omega scheerkwasten was lokaal natuurlijk beperkt tot enkele modellen. Het horlogemerk Omega SA en het scheermerk Omega zijn overigens twee verschillende merken die heel toevallig beide een vergelijkbaar logo hebben.

Eerste indruk

Het eerste wat mij direct opviel aan deze scheerkwast is het enorm handvat wat ruim 8CM groot is, en in vergelijking met het handvat van de Virginiasheng Finest Dashaar Scheerkwast is dit handvat dus 2x zo groot.

Omega 98 Professionele Varkenshaar Scheerkwast

Naast het enorm handvat heeft deze scheerkwast ook een erg grote varkenshaar knot welke 27MM breed is en 65MM lang, en dat maakt het dan ook direct de grootste scheerkwast die ik in mijn bezit heb.

Het handvat is overigens gemaakt van ABS plastic, en dit is gewoon een goedkoop plastic soort welke onder andere ook voor autobumpers gebruikt word, en de reden dat ik dit handvat niet goedkoop vind ogen is vanwege de retro uitstraling van dit handvat.

Gebruikservaring

Het heeft ongeveer vier scheerbeurten geduurd om de scheerkwast in te werken, maar direct al bij de eerste scheerbeurt deed de scheerkwast redelijk goed zijn werk en na het inwerken is dat alleen maar beter geworden.

Wat mij het meest opgevallen is tijdens het gebruik van deze scheerkwast is de enorme varkenshaar knot want dankzij deze grote knot gaat het inzepen ook erg snel, maar dat heeft dan wel als nadeel dat scheerschuim letterlijk alle kanten opvliegt tijdens het inzepen.

Ik vind de haren van deze scheerkwast overigens totaal niet prikken en ik vind zelfs dat de haren echt zacht aanvoelen, en verder is ook de ruggengraat van deze scheerkwast ruim voldoende. Het duurde overigens ongeveer vijf scheerbeurten tot de stinkende geur verdwenen was.


Dankzij de enorme varkenshaar knot krijg ik overigens meer dan genoeg scheerschuim opgeklopt, al verbruikt deze scheerkwast daarom natuurlijk ook meer product. Ik heb met deze scheerkwast ook scheercrème opgeklopt in een kommetje, en in tegenstelling tot het rechtstreeks inzepen leverde dit geen rommeltje op.

Bouwkwaliteit

Zover ik kan beoordelen is de bouwkwaliteit van deze scheerkwast dik in orde, al is het gebruikte materiaal van het handvat natuurlijk gewoon goedkoop plastic maar naar mijn idee wel stevig plastic.

Ik vind overigens ook dat de dichtheid van de varkensharen dik in orde is, en verder verliest deze scheerkwast erg weinig haren en dat was zelfs het geval tijdens de eerste scheerbeurt.

Prijs en verkrijgbaarheid

Ik heb de Omega 98 Professionele Varkenshaar Scheerkwast gekocht tijdens mijn stedentrip in Rome Italië, en ik heb er € 6,90 voor betaald bij de Aqua & Sapone. Online in Nederland kun je deze scheerkwast voor € 13,45 kopen bij ScheerPlein, en dit is ook de enige Nederlandse aanbieder die ik kon vinden.

Een alternatief voor de bovenstaande webwinkel is de Britse webwinkel Connaughtshaving, en zij verkopen deze scheerkwast voor € 12,55 omgerekend.

Conclusie

Ik ben persoonlijk van mening dat de Omega 98 Professionele Varkenshaar Scheerkwast zeer veel waar voor zijn geld bied, en eerlijk gezegd is dit een van de beste scheerkwasten die ik tot nu toe getest heb en ik ben dan ook erg tevreden over deze scheerkwast.

Deze scheerkwast is overigens wel beter geschikt voor het opkloppen van scheerzeep in kommetje, want bij het rechtstreeks inzepen zonder kommetje levertje het nogal een zooitje op omdat het scheerschuim letterlijk alle kanten opvliegt. Voor mij persoonlijk vormt het bovenstaande overigens geen enkel probleem want ik woon namelijk alleen, dus ik hoef geen rekening te houden met andere die de badkamer willen gebruiken.

Je dient een varkenshaar scheerkwast overigens wel langer in te werken dan een dashaar scheerkwast bijvoorbeeld, want de varkensharen splijten nog na verloop van tijd en dat zorgt ervoor dat de haren nog zachter aanvoelen, de inwerkperiode van deze scheerkwast was overigens ongeveer 7 scheerbeurten.

Ik wens al mijn lezers overigens een gelukkig nieuwjaar, en in 2015 zal ik ook met enige regelmaat nieuwe artikelen publiceren.



Share this:

CONVERSATION

1 reacties:

  1. Ik vind het altijd leuk om over een nieuw product te lezen. Ik heb zelf al een varkensharen kwast (die ik eigenlijk nooit gebruik) naast een kwast van dasharen.
    Keep up the good work.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.