Scheerforums, Scheerblogs en Facebook groepen

Inleiding

Omdat er op scheerforums, scheerblogs en Facebook groepen veel waardevolle informatie te vinden is leek het mij leuk om een overzicht van deze scheerforums, scheerblogs en Facebook groepen te maken.

Scheerforums

De meeste scheerforums zijn Engelstalig en opgezet door Amerikanen, maar er zijn ook een paar Nederlandstalige scheerforums en ik zal dan ook als eerste de Nederlandse scheerforums opnoemen.

ShavingSociety.nl

Het grootste Nederlands Scheerforum is ShavingSociety.nl, dit forum is ongeveer een jaar geleden opgezet door leden van Tweakers.net en Fok.nl omdat er destijds behoefte was aan een Nederlandstalig scheerforum.

Klassiek-Scheerforum.nl

Twee Nederlandse scheerforums bleken achteraf teveel van het goede, er was echter nog geen Nederlandse scheergeralateerde Facebook groep. Daarom heb ik de Facebook groep Scheer & Verzorging aangemaakt ter vervanging van mijn forum.

Ik heb begin dit jaar in April met een paar leden van Tweakers.net, het Nederlandse scheerforum Klassiek-Scheerforum.nl opgezet omdat wij destijds behoefte hadden aan een eigen scheerforum.


Wat het verschil tussen deze twee Nederlandse scheerforums is? Dat mag de lezer zelf beoordelen vind ik, al moet ik wel toegeven dat Klassiek-Scheerforum.nl op het moment redelijk inactief is en uiteraard hoop ik dat daar verandering in komt. Vanwege tijdgebrek en het feit dat het forum inactief was heb ik het forum opgeheven helaas, en daarnaast hingen de Russische spammers mij de neus uit.


BadgerandBlade.com

Het grootste Amerikaanse Scheerforum is Badger & Blade en dit scheerforum heeft meer dan 50.000 leden waarvan de meeste leden natuurlijk uit Amerika komen, maar je komt ook redelijk wat leden tegen die uit Europa komen.

Op BadgerandBlade.com is zeer veel waardevolle informatie te vinden, naar mijn mening veel meer dan op andere scheerforums en dit is dus ook een forum wat ik vaak raadpleeg wanneer ik onderzoek doe om bijvoorbeeld een inleiding van een prodcuct review te schrijven.

The Shaving Room

The Shaving Room is een Brits scheerforum met voornamelijk leden uit Groot Brittannië, maar juist op dit forum kom je ook redelijk veel leden tegen uit andere Europese landen.

Persoonlijk is The Shaving Room mijn favoriete scheerforum, en ik ben er dan ook redelijk lang actief geweest en heb redelijk veel bijdrages geleverd op dit forum. Verder kan het ook lonen om je overtollige scheerhardware of scheersoftware via dit scheerforum te verkopen, en ik zie dit persoonlijk als een voordeel.

Straight Razor Place

Straight Razor Place is een groot Amerikaans scheerforum puur gericht op het scheren met een open scheermes, en dit scheerforum bevat dan ook veel waardevolle informatie over het scheren met een open scheermes.

Dit scheerforum is overigens bijna even groot als B&B, en telt bijna 40.000 leden en dit forum heeft zelfs een apart forum deel voor de Benelux. Ik weet verder overigens niet veel over dit scheerforum, want ik ben eerlijk gezegd niet geïnteresseerd in het scheren met een open scheermes.

The Shave Nook

The Shave Nook is een groeiende Amerikaans scheerforum dat op gericht is door de eigenaar van de Amerikaanse webshop Bullgooseshaving.com. Verder ben ik vrij onbekend met dit scheerforum, maar ik kom dit scheerforum wel geregeld tegen tijdens onderzoek.

Scheerblogs

Ik persoonlijk ben groot voorstander van blogs in algemene zin, en schrijf ik liever mijn reviews op mijn scheerblog. Ik ben namelijk van mening dat blogs overzichtelijkere zijn dan forums in algemene zin, en dat is omdat een blog eigenlijk eenrichtingsverkeer is al is het natuurlijk mogelijk om reacties achter te laten.

Goedkoop-natscheren.nl is overigens de enige Nederlandstalige scheerblog zover ik weet, en de meeste andere scheerblogs zijn Engelstalig waarvan ik er een paar zal opnoemen.

Sharpologist

Sharpologist is de scheerblog van de bekende Youtube Scheer-leermeester Mantic59, deze scheerblog staat boordevol waardevolle informatie waar je veel van kunt leren. Ik vind recente artikelen van Sharpologist overigens erg gewaagd, ik zou het zelf namelijk niet aandurven om een artikel te schrijven over wat de beste scheerzeep of scheercrème is.

Shapologist heeft overigens ook gast bloggers, dus niet alle artikelen zijn geschreven door Mantic59.

365 Shaves

365 Shaves is een erg informatieve scheerblog waar je veel product reviews kunt vinden over vooral Amerikaanse ambachtelijke handgemaakte scheerzepen, en daarnaast publiceren de bloggers van 365 Shaves iedere dag hun scheerbeurt van de dag.

How To Grow a Moustache

How To Grow a Moustache is een scheerblog over het laten groeien van een snor, en bevat dus veel waardevolle informatie over verschillende snor stijlen. Verder verkoop How To Grow a Moustache ook zijn eigen ambachtelijke handgemaakte scheerproducten.

Facebook groepen

Facebook groepen zijn redelijk vergelijkbaar met scheerforums, alleen dien je in principe je echte naam te gebruiken i.v.m. de voorwaarden van Facebook. Wat ik overigens wel een nadeel vind aan Facebook groepen in algemene zin is dat geplaatste berichten erg snel ondersneeuwt raken door nieuwere berichten.

Veel Facebook groepen zijn overigens besloten groepen, en daarom dien je eerst een aanvraag in te dienen om lid te worden. Overigens schieten Facebook groepen als paddenstoelen uit de grond, en persoonlijk vind ik dat er maar weinig verschil is tussen de verschillende scheergerelateerde Facebook groepen.

Op de meeste scheergerelateerde Facebook groepen worden voornamelijk scheerbeurt van de dag berichten geplaatst, en hier en daar zie discussies over het klassiek scheren zelf. Ik ben zelf namelijk ook lid van enkele van deze Facebook groepen, maar ik lurk er vooral.

The BiG Shave

The BiG Shave is een grote scheergerelateerde Facebook groep opgericht door Stephen Faragher in 2011, nadat zijn YouTube kanaal succesvol bleek te zijn.

The Wet Shaving Society

The Wet Shaving Society is zover ik weet de grootste scheergerelateerde Facebook groep, en in deze Facebook groep kom je ook redelijk veel Europese leden tegen.

Als lid zijnde van The Wet Shaving Society kun je overigens ook lid worden van de verborgen vraag en aanbod Facebook groep The Human Drift, tevens leden van The Big Shave kunnen lid worden van vraag en aanbod Facebook groep.

Wet Shaver Review

De Facebook groep Wet Shaver Review is toegewijd aan het reviewen van klassieke scheerproducten, maar in werkelijkheid worden er eerlijk gezegd weinig reviews in deze Facebook groep geplaats. Overigens is deze Facebook groep opgericht door Aaron Schecter van 365 Shaves, en er is ook een website in de maak.

Tot slot

Naast de bovengenoemde scheerforums, scheerblogs en Facebook groepen vind je ook nog scheertopic's op diverse grote forums zoals Fok! bijvoorbeeld. Overigens zijn er ook meerdere scheergerelateerde YouTube kanalen zoals GeofatboyTraditional Shaving Evangelist en nick shaves.

Naast YouTube kanalen bestaan er overigens ook nog scheergerelateerde podcasts zoals de Moustache & Blade Podcast.






Share this:

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.