Foto Verslag Roadtrip Zuid Oost Engeland

Inleiding

Ja ik weet het, deze website gaat over klassiek natscheren en niet over reizen. Maar toch wil graag mijn foto verslag delen, van mijn rondreis door zuid-oost Engeland. Dit blijft uiteindelijk namelijk ook echt mijn eigen website en dan heb ik niet zoveel zin, en omdat ik er zo weinig mee doe lijkt het mij persoonlijk leuk om toch afentoe iets van mij te laten horen!

Het thema scheren zal ik helaas niet meer behandelen: de interesse is er nog wel hoor, maar de passie om over dit onderwerp te schrijven is gewoon weg. Zo heb ik van de week nog de Palmolive Men Menthol Scheercrème uitgeprobeerd, wat ik echt goed spul vind en normaal zou er dan een review gekomen zijn. Alleen nu hou ik het allemaal voor mijzelf: met de auto reizen daarin tegen is iets totaal nieuw voor mij, al helemaal in Groot Brittannië!

Links rijden en wat tips!

Bij aankomst in Dover zijn wel letterlijk direct verder gereden: bij de eerste rotonde sloeg de verwarring dan ook toe, want vanaf nu moest ik links rijden en rotondes met de klok meenemen. Maar naar enkele rotondes begon ik het langzaam onder de knie te krijgen.

Eigenlijk is het niet eens zo moeilijk: alleen je kijkgedrag dien je aan te passen, dus eerst recht kijken en dan links! In Nederland kijken wij eerst links en rechts, in Groot Brittannië gaat dat dus precies andersom en dien je extra goed op te passen! Vooral rechtsaf vanaf de doorgaande weg afslaan is verraderlijk, aangezien je dan naar links moet kijken en niet naar rechts!!!

Linksaf slaan daarin tegen stelt niets voor, enige waar je dan wel voor moet oppassen is dat je niet op het verkeerde gedeelte van de weg terecht komt! Ja dat is mij diverse malen gebeurd, maar gelukkig heeft de auto nog een achteruit. Het verkeer dat van de zijstraten de doorgaande weg op wilt, moet je toch bijna altijd voor laten gaan. Zodoende hoef je naar mijn mening ook niet bang te zijn dat het tot een ongeluk komt, de wachtende tegenligger ziet je immers en die lacht zich gewoon kapot hoor.

Toch is voorzichtigheid geboden als je als rechtsrijder van het vasteland naar Engeland rijd: dus mijn advies is, benaderd rotondes en kruisingen met gematigde snelheid. Kijk eerst rechts, dan links en sla pas af als je 100% zeker bent dat dit veilig kan! Voor de rest: gebruik je spiegels en richtingaanwijzers!

Dag 1

De eerste dag begon al erg vroeg, rondom 4:30 in de morgen vertrokken wij vanaf het Kerkrade richting Duinkerken in Frankrijk vlak over de grens bij België. Op deze manier hebben wij de ochtendspits rondom Brussel kunnen vermijden, want wonder boven wonder was er geen enkele vertraging.
Wachtend in de rij voor de veerboot

Rond 8 uur kwamen wij eindelijk aan in Duinkerken, waarmee ik voor de eerste keer de grens over gegaan was naar Frankrijk. Natuurlijk waren wij veel te vroeg aanwezig, maar gelukkig was het erg zonnig en je hoeft ook echt niet tot boarding in je auto te blijven zitten.

Je kunt zelfs uitgebreid douchen als je dat zou willen, die faciliteiten zijn namelijk allemaal aanwezig aangezien truckers hier ook oversteken. Natuurlijk hebben wij dat niet gedaan, maar ik kwam wel allemaal scherende mannen tegen. Helaas gebruikte die wel allemaal troep uit een spuitbus :(

Begroeting bij aankomst Dover

Bij aankomst in de veerboot terminal van Dover werden wij begroet door vele grote Meeuwen, welke blijkbaar totaal geen angst voor mensen hebben! Sommige deden gewoon landen op de boot voor het voedsel: ja er zijn mensen die voeren die beesten met bijvoorbeeld koekjes, iets wat ik persoonlijk niet verstandig vind.

Eerste stop: Bodiam Castle

Als eerste stop stond het sprookjes kasteel Bodiam Castle op de planning: een oprecht schitterend kasteel, vooral van de buitenkant en ook zeker een bezoekje waard. Al is het eerlijk gezegd wel meer een ruïne en dat is eigenlijk de charme van dit kasteel vind ik persoonlijk.

Tweede stop: Beachy Head

Vanuit Bodiam Castle zijn wij eerst naar ons hotel aan de kust bij Eastbourne gereden, wij hadden bewust voor Cavendish Hotel gekozen omdat die budget kamers voor slechts € 48 hadden! Dit stadje staat voornamelijk bekend voor de schitterende krijtrotsen, waarvan de populairste wellicht Beachy Head is. Echt schitterend om te zien en ook heel leuk om er een wandeling te maken.

Beachy Head Road

Hier langs de kust rijden is dus ook echt een groot plezier: je zou zelfs kunnen overwegen om een fiets mee te nemen, want dit is een schitterend landschap om te wandelen, fietsen en autorijden. Maar blijf wel vooruit kijken, want sommige toeristen stoppen gewoon midden op de weg! Terwijl er parkeerplek genoeg is en na 18 uur zelfs nog gratis is ook, behalve dan bij Birling Gap aangezien dat bij National Trust hoort.

Derde stop: Birling Gap and the Seven Sisters

Als je besluit om Beachy Head te bezoeken, dan loont het zich om een paar km verder te rijden naar het strand bij Birling Gap. Vanaf hier kun je nog dichter bij de krijtrotsen komen en ook de Seven Sisters zien, wat eigenlijk gewoon zeven rotsen op een tij zijn. Hier kun je dus ook in zee zwemmen, mocht je daar tijd en zin in hebben. Wij hadden die tijd helaas niet.

Eastbourne Pier

In eerste instantie wilde ik graag overnachten in Brighton, maar net als in de rest van Europa zijn grote steden tegenwoordig erg auto onvriendelijk. Ik was dus ook niet bereid om de hoge parkeerkosten van ruim £ 25 per dag, vandaar dat wij besloten om te overnachten in Eastbourne waar het parkeren maar £ 4 per koste.

Dus als je puur een dagje aan het strand wilt liggen, dan is Eastbourne wel een leuk alternatief voor Brighton. Maar verder valt er niet veel te beleven, en een pier heeft zo´n beetje iedere kuststad in Groot Brittannië. Maar het is wel leuk natuurlijk om avonds langs het strand te lopen.

Dag 2

Voor de tweede dag besloten wij Brighton te bezoeken, wat vanaf Eastbourne nog maar een kleine 40km rijden was en parkeren deden wij gratis buiten de stad op de P+R bij Withdean Sports Complex. Vanaf daar neem je simpelweg lijn 27 en voor £ 5 per persoon heb je dan een dagticket, dit is dus veel relaxer dan met je auto door de binnenstad rijden.

Royal Pavilion

Als je in Brighton bent, dan kan een bezoekje aan het Royal Pavilion natuurlijk niet ontbreken! Dit klein Paleis werd gebouwd in opdracht van prins George van Wales, welke de Indische en Chinese stijl erg deed bewonderen. Vandaar ook dat het Paleis van buiten in Indische stijl gebouwd is en van binnen ingericht is in Chinese stijl, waar ik overigens geen foto's van mocht maken!

Maar van binnen ziet het er echt schitterend uit, dus laat je niet afschrikken door de entreeprijs. Want je kunt daarmee ook het musea van Brighton bezoeken en Preston Manor, althans als je kiest voor het combi ticket voor een paar pond extra.

Brighton Musea

Als je dan toch al het Royal Pavilion bezoekt, dan kun je ook daarna het musea van Brighton bezoeken. Althans als je nog tijd hebt, want een heel bijzonder musea vond ik het eerlijk gezegd niet. Maar er word wel het een en ander vertelt over de geschiedenis van Brighton, dus dat vond ik wel weer leuk.

Kemptown

Ook erg leuk om door heen te wandelen zijn de vele winkelstraatjes, waaronder the Lanes en het mooiste vond ik persoonlijk Kemptown. Dat is een oudere gedeelte van Brighton, waar ook een Superdrug te vinden is waar je Ingram Scheercrème kunt kopen voor £ 1,75 al heb ik de verleiding kunnen weerstaan gelukkig.

Brighton Pier

Ook erg leuk om te zien is Brighton Pier, wat naar mijn mening best een bijzondere pier is. Aangezien er op het einde van de pier gewoon een kleinschalig attractiepark gevestigd is. Wat eigenlijk gewoon een kermis is, maar als je met kinderen reist is dit echt heel leuk om een halve dag te spenderen!

Devil's Dyke

Na bijna de hele dag doorgebracht te hebben in Brighton, was het tijd om richting Edenbridge te rijden. Maar eerst moest natuurlijk wel een tussenstop gemaakt worden om noordelijk van Brighton Devil's Dyke te bewonderen! En dan ben je pas echt blij dat je met de eigen auto onderweg bent in Engeland, want het geeft je de flexibiliteit voor dit soort tussenstops.

Dag 3

De reden dat wij besloten om in Edenbridge te overnachten was simpel: het is net zo'n gat als Kerkrade en je kunt er gratis parkeren, ook zaten wij direct naast een grote supermarkt waardoor ik een flinke lading Ale's heb kunnen inslaan. Want ja lager bier dat koop ik wel in Duitsland, in Groot Brittannië is Ale bier de specialiteit. Je zou het wellicht niet zeggen: maar de Britten hebben echt een bijzondere biercultuur!
Hever Castle

Ik zou het eigenlijk niet mogen zeggen: maar in vergelijking met Bodiam Castle, vond ik Hever Castle toch echt mooier om te bezoeken. Al komt dat vooral omdat de tuinen rondom het kasteel mega groot zijn, dus je kunt hier wel een hele dag rond lopen mocht je dat willen.

Binnen in het Kasteel

Van binnen is dit kasteel dan ook echt een plaatje en ik raad ook echt aan om het kasteel ook van binnen te bezoeken, dit is namelijk optioneel en je betaald er een paar pond extra voor.

Zijaanzicht Kasteel, vanuit de kasteeltuin

Zoals gezegd zijn de tuinen ook heel mooi, maar dat moet je gewoon met je eigen ogen gezien hebben. Zo is er ook een doolhof en een waterdoolhof, erg leuk voor de kinderen dus. Na bijna 4 uur besteed te hebben bij dit kasteel, was het alweer tijd om richting Canterbury te rijden.
Middeleeuwse Stadspoort van Canterbury

In de avonduren kwamen wij aan in Canterbury, waarna wij vriendelijk door de gastvrouw van de B&B werden ontvangen waar wij een overnachting geboekt hadden. Ze vroeg ons wat wij van plan waren en eerlijk gezegd had ik niet zoveel gepland, dus ze gaf ons nog een mooie tip om naar Whitstable te rijden. Dit is een klein dorpje aan de kust, wat bekend staat vanwege zijn oesters.

Kust van Whitstable ( Strand is eigendom van de Oester firma )
Zonsondergang

De echte reden dat wij hier in de late avonduren kwamen, was om de zonsondergang mee te maken. Het was dan ook de enige keer dat ik in het donker in Groot Brittannië gereden heb, zonder afgeplakte koplampen want die 205 van mij verblind echt geen tegenliggende bestuurders! Al durf ik dat niet over moderne bakbeesten te zeggen, die voeren vaak toch echt een stuk feller verlichting dan zo'n oude auto.

Dag 4

Helaas hadden wij op de laatste dag niet zoveel tijd om Canterbury in volle glorie te bewonderen, maar op aanraden van onze gastvrouw zijn wel naar de mis van de Kathedraal geweest. Daar hebben wij echt geen spijt van gehad, ondanks dat de service anderhalf uur duurde! Het was echt een hele mooie ervaring, in de Anglicaanse Kerk gaat het er namelijk niet zo krampachtig aan toe als in de katholieke kerk.
Kathedraal van Canterbury

Deze Kathedraal behoort tot het UNESCO werelderfgoed, dit is ook de zetel van de aartsbisschop van Canterbury. Je zou kunnen zeggen dat dit stadje de tegenhanger is van het Vaticaan, al klopt dat natuurlijk niet helemaal aangezien de Koning(in) het hoofd van de Anglicaanse Kerk is.

Dus de Paus heeft hier als ware niets te zeggen sinds 1533 toen de Act of Supremacy van kracht werd, sinds die tijd erkent de Anglicaanse Kerk het gezag uit Rome niet meer. Je merkt echter toch dat het duidelijk een katholieke kerk is, eigenlijk dus een soort katholiek 2.0 naar mijn mening.

Oudste pub van Canterbury: Parrot Pub

Sunday Roast

Na het bezoek aan de Kathedraal zijn wij nog Sunday Roast gaan eten bij de Parrot Pub, dit is een traditie in Groot Brittannië en daar zijn ze ook erg trots op. Het is namelijk eens wat anders dan Fish & Chips, al hebben ze zeker ook op andere dagen lekker Brits eten in pubs.

Maar laat je niet door Indische restaurants voor de gek houden: die zijn namelijk niet altijd goedkoop, dat is in Groot Brittannië vaak meer fancy dinner en dan krijg je van die kleine porties helaas. Dus Fish & Chips blijft toch het goedkoopste, is helaas alleen niet zo gezond natuurlijk.

De oude stad, met op de achtergrond de Kathedraal

Na onze lunch was het helaas tijd om weer terug te lopen naar de auto, welke wij gewoon mochten laten staan bij de B&B. Hierna zijn wij terug gereden naar Dover en vanaf daar weer met de veerboot naar Duinkerken, om vervolgens terug naar Kerkrade te rijden.

Tot slot

Ik kan een rondreis door Zuid-Oost Engeland zeker aanraden: maar als je meer tijd hebt, dan kan het leuk zijn om ook nog een stukje van de Jurassic Coast mee te pakken en wellicht zelfs nog richting Cornwall. Het is namelijk een schitterend land en nu de pond minder waard is, vallen de kosten ook wel redelijk mee.

Ja je moet niet verwachten dat het goedkoop is: maar Engeland is een stijlvol land, dus de beleving is ook heel anders dan wanneer je door Duitsland zou rondreizen. Dat maakt het een overtocht helemaal waard: tolwegen hebben ze ja bijna niet in Groot Brittannië, dus je kunt vogelvrij rondrijden. Maar gebruik wel een navigatie, want ze gebruiken mijlen en geen km's.





Share this:

CONVERSATION

2 reacties:

  1. En opnieuw de reis, in feite een prachtige foto! Verbluffende route, mijn vrouw biedt aan om naar Beachy Head te gaan. Daarom besloot ik onze tour zorgvuldiger dan normaal te organiseren en aandacht te besteden aan de keuze van auto-onderdelen - een echt verantwoordelijk en serieus proces voor mijn Peugeot 206 2013 hatchback. Om niet teleurgesteld te zijn in de aankoop,
    heb ik aandacht besteed aan de online winkel https://www.onderdelenstore24.nl/. Nadat ik verschillende bestellingen had gemaakt met levering, was ik in staat om een winstgevende en handige online aankoop, bougies, schokdemper en achterlichten te maken, dit alles moest ik repareren voor de reis.
    Hoe veel!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.