Monsavon Scheerzeep

Inleiding

Niet zolang geleden bezocht ik samen met mijn vriendin de Provence regio, onze uitvalsbasis was het stadje Avignon waarop dat moment een enorm theaterfestival gaande was. Vanuit Avignon bezochten we o.a Lavendel-velden en leerde ik hoe Lavendel gedestilleerd werd, daardoor leerde ik tegelijk ook direct de pure Lavendelgeur kennen. Ik kan jullie in iedere geval vertellen: Die geur wil je echt niet in je scheerzeep hebben!

Echter daardoor begrijp ik wel waarom juist de enige commerciële verkrijgbare scheerzeep in Frankrijk een Lavendelachtige-geur heeft, uiteraard spreek ik hier over de Monsavon Scheerzeep waar ik al een keer eerder overschreef. Naar mijn mening is dit een geweldige scheerzeep die helaas niet zoveel liefde krijgt, maar goed hij is dan ook niet buiten Frankrijk verkrijgbaar. Dus dat verklaart waarschijnlijk wel waarom hij zo weinig liefde krijgt, de enige manier om hem te krijgen is immers via-via of door zelf naar Frankrijk te gaan.

Over Monsavon zelf gesproken: Dat is een merk dat sinds 1925 verkrijgbaar is in Frankrijk en wellicht raad u het al? De eerste (hand)zeep van Monsavon was een melkzeep gecombineerd met een milde Lavendelgeur, dat verbaasd mij persoonlijk eerlijk gezegd totaal niet: Want Lavendel is typische Frans en word dan ook voornamelijk in de Provence gegroeid, het is dus iets dat net als wijn een onlosmakelijk deel van de Franse cultuur is!

Verpakking

Wat mij betreft is de verpakking van deze scheerzeep het uitstekende voorbeeld van een bescheiden verpakking, oftewel zonder fratsen en dat scheelt. Aan de andere kant geeft deze bescheidenheid naar mijn mening ook het gevoel alsof de verpakking sinds 1925 onveranderd gebleven is, althans het logo vind ik persoonlijk echt klassiek ogen.
Monsavon Scheerzeep

Voor de rest heb ik dus eigenlijk ook niks bijzonders te vermelden over de gehele verpakking, behalve dan dat Monsavon niet eens zijn eigen naam op het plastic kuipje gezet heeft. De enige informatie die ze erop gezet hebben is het gewicht en dat het een authentieke scheerzeep betreft, op de verpakking is dus overduidelijk veel bespaard. Ik persoonlijk vat dat positief op want juist daardoor blijft deze scheerzeep juist zo goedkoop, een win-win situatie vind ik het dus uiteindelijk!

Werking en geur

Over de werking van deze scheerzeep hoef ik eerlijk gezegd niet veel woorden aan vuil te maken, want de gehele werking is in een woord gewoon top. Deze scheerzeep laat zich dan naar mijn mening ook wonderbaarlijk makkelijk opkloppen tot een lekker romig scheerschuim. De scheerzeep zorgt er dan ook voor dat de huid goed beschermd word en laat de krabber erg soepel over de huid glijden, kortom precies wat je van een goede scheerzeep mag verwachten!


Ook de geur vind ik persoonlijk top, ja het is natuurlijk geen exclusief geurtje uit een parfumhuis en een natuurlijke geur is het ook beslist niet. Echter zoals ik al in de inleiding schreef ruikt pure Lavendel niet bepaald prettig, dus in dat geval heb ik veel liever een industrieel Lavendelachtige geur. Dat is precies wat de geur van Monsavon is naar mijn mening en ik persoonlijk vind het dankzij de milde lavendelgeur een lekker ontspannend geurtje, al is het in eerste instantie best een sterke geur eerlijk gezegd.

Prijs

De prijs van een Monsavon Scheerzeep varieert tussen de € 1 en € 2 ongeveer in Frankrijk, afhankelijk van de supermarkt die je binnenloopt.

Conclusie

Zelfs nadat ik in ruim 3 jaar tijd maar liefst 17 recensies schreef over stuk voor stuk verschillende scheerzepen, blijft de Monsavon voor mij nog steeds een van de meest bijzondere scheerzepen. Nee natuurlijk is deze scheerzeep niet handgemaakt door elfjes bij maanlicht, maar het laat wel duidelijk zien wat de industriële revolutie ons gebracht heeft: Betaalbare luxe voor iedereen!

Althans dat heet wanneer je het kleine kunt waarderen, want je bent natuurlijk fout bezig wanneer je deze zeep 1 op 1 gaat vergelijken met een zeep van bijvoorbeeld ruim 30 euro. Al draait het hier dan vooral om de geur, want wat betreft de werking behoort deze scheerzeep gewoon tot de top wat mij betreft. Het is enkel de geur die verklapt dat het een industrieel scheerproduct is, maar desondanks vind ik het persoonlijk juist een lekker ontspannend geurtje.

Als ik dan toch specifiek een minpuntje zou moeten noemen over deze scheerzeep, dan is het dat hij best snel opgebruikt is. Vooral met een grote scheerkwast zoals de Omega 98 Professionele Varkenshaar Scheerkwast heb je in no time de bodem bereik, snellere dan het geval is bij de gemiddelde scheerzeep naar mijn mening.

Share this:

CONVERSATION

1 reacties:

  1. http://www.dikdik.nl/MANSPECIALS daar is deze goede zeep nu ook te bestellen. Scheelt weer een reisje naar la douce France!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.