Scheren met een krabber

Inleiding

Het zal waarschijnlijk veel lezers opgevallen zijn dat ik een krabber gebruik om mee te scheren en ik doe dat al meer dan twee jaar met veel plezier.

Hiervoor gebruikte ik net zoals vele andere mannen een Gillette Fusion scheermes. En ondanks dat het een van de beste cartridge scheermessen is op de markt, ben ik er altijd redelijk ontevreden over geweest en was het scheren niet plezierig en voelde het meer als een plicht.

Ik was altijd het meest ontevreden over de prijs van nieuwe mesjes welke een fortuin kosten en daarom zocht ik ook naar een goedkopere manier om nat te scheren.

Uiteindelijk ben ik via GoT terecht gekomen in een topic over scheren en heb ik mijzelf een basis scheerset gekocht bestaande uit een Edwin Jagger DE89L krabber, Edwin Jagger Best Black Badger scheerkwast en Proraso Scheercrème met menthol.

Waarom een krabber gebruiken?

Er zijn meerdere redenen om een krabber te gebruiken i.p.v. een modern scheermes. Een van de voornaamste reden zijn de lage kosten. Je kunt namelijk ruim 100 DE mesjes online kopen voor minder dan € 10 via eBay zoals bijvoorbeeld deze Astra SP mesjes van P&G.

Ook is de kans op irritatie veel kleiner en je scheert er makkelijk glad mee en scheren met een krabber is tevens leuk en ontspannend.

Een Gillette Tech krabber
Al is de leercurve bij het scheren met een krabber wel hogere dan bij een cartridge scheermes en zal het even duren tot je de scheertechniek onder de knie hebt. En daarom zul je er dus ook de tijd ervoor moeten nemen en dat kan een nadeel zijn voor sommige in deze drukke maatschappij.

Voorbereiding

Bij het scheren met een krabber is een goede voorbereiding op de scheerbeurt heel belangrijk, en zonder een goede voorbereiding is de kans groot dat je geen prettig scheerbeurt zult hebben.

Er zijn verschillende manieren om je goed voor te bereiden op de scheerbeurt en ik noem hier drie verschillende manieren.

Voorbereiding voor een scheerbeurt

Ik bereid mijzelf altijd voor op de scheerbeurt door een warme douch te nemen en na het douchen begin ik direct met scheren. Ik zorg er dan voor dat ik mijn gezicht goed bevochtigd en mijn gezicht was met een reinigingsmelk, facescrub of facewash.

Een andere manier om je voor te bereiden op de scheerbeurt is door je gezicht onder de warme kraan goed te bevochtigen en je gezicht wassen.

En sommige mensen gebruiken een warme natte handdoek als voorbereiding, maar met deze methode heb ik geen ervaring en dus kan ik er verder ook niet zoveel over vertellen en als je er meer over wilt weten raad ik aan deze YouTube video te bekijken.

Het scheren zelf

De meeste mensen gebruiken een krabber in combinatie met een scheerkwast, waarmee ze de scheerzeep of scheercreme opkloppen tot scheerschuim om mee te scheren. En als je wilt weten hoe je een scheerzeep op doet kloppen dan kun je deze blogpost lezen.

Instructie video over het opkloppen van scheerzeep

Het scheren met een krabber gaat iets anders dan een cartridge scheermes mede omdat de kop niet mee beweegt. En daarom is het ook belangrijk dat voor je begint met scheren met een krabber dat je alvast de theorie leert en dat daarna toepast in de praktijk.

Introductie over klassiek scheren

De manier waarin scheren met een krabber verschilt ten opzichte van een modern scheermes is dat je vanuit de pols dient te scheren en deze ook recht dient houden. Verder dien je de krabber op ongeveer 30 a 40 graden te houden.

Instructie video over het scheren met een krabber

Voor de rest verschilt het eigenlijk vrij weinig van een modern scheermes, maar druk uitoefenen is juist iets dat je bij een krabber niet moet doen en  je moet juist het gewicht van de krabber het werk laten doen. Al zijn er ook hele lichte krabbers waar een beetje druk uitoefen niet direct afgestraft word.

Ook kun je het beste zoveel mogelijk met de haargroei mee scheren en tegen de haargroei in scheren raad ik persoonlijk dan ook af omdat het onnodige irritatie kan veroorzaken, en als je het toch wil proberen wacht dan een tijdje tot je meer ervaren bent.

En verder is het aan te raden om niet te vaak over hetzelfde stukje heen te gaan zonder dat je opnieuw ingezeept. En als je begint aan een tweede of derde pass dan kun je het beste je gezicht even onder de warme kraan houden.

Na de scheerbeurt

Omdat je met het scheren een toplaagje van de huidcellen weg schraapt is een goede nabehandeling best belangrijk om daarmee de huid te kalmeren en te ondersteunen bij het herstel.

Er zijn verschillende producten die je kunt gebruiken voor de na de scheerbeurt en in algemene zin zijn dat aluin en aftershave ( balsems ) en gewoon koud water na de scheerbeurt..

Aluin is een middel dat bij het scheren vooral gebruikt word om wondjes ontstaan door het scheren te ontsmetten en door de aluin trekt de huid samen waardoor het wondje sluit en stopt met bloeden. Je brengt de aluin overigens aan door de aluin nat te maken en op je gezicht te smeren.


Aluin van een oud Nederlands scheermerk


De aluin dien je overigens na ongeveer een minuut in te laten werken goed af te spoelen met water. Aluin werkt overigens alleen bij kleine wondjes en als je echt vies gesneden hebt dan springt het waarschijnlijk gewoon weer open en dan kun je het beste er gewoon een korstje op laten groeien.

Aftershave komt in de vorm van een balsem of lotion en vertaald in het Nederlands betekend aftershave ''na het scheren'' en is het dan ook de bedoeling om het aan te brengen na de scheerbeurt, al word de lotion vorm ook vaak gezien als een soort mannelijk parfum.

Aftershave balsem kun je zien als een soort melkachtige lotion of crème en de aftershave balsem bevat allemaal ingrediënten die bedoeld zijn om de huid te kalmeren, hydrateren, en te ondersteunen bij het herstel na de scheerbeurt.

En sommige aftershave balsems bevatten ook nog menthol wat voor een verkoelende effect zorgt.

De vertrouwde aftershave balsem van Nivea

Persoonlijk gebruik ik het liefste aftershave balsem en sinds ik begonnen ben met klassiek scheren heb ik ook geen aftershave lotions meer gebruikt, dus helaas kan ik weinig vertellen over aftershave lotions.

Maar wat ik weet over aftershave lotions is dat ze voor een groot deel uit alcohol bestaan namelijk tot 80% en daarnaast bevat het allemaal ingrediënten die bedoeld zijn om de huid te ontsmetten na de scheerbeurt en de poriën van de huid trekken dan ook samen wat een branderig gevoel kan veroorzaken.

De Speick aftershave lotion is een goede aftershave lotion

Er zijn ook aftershave lotions met menthol welke net als bij de aftershave balsems voor een verkoelende effect zorgen. Aftershaves zijn vrij persoonlijk en het is moeilijk te zeggen of een aftershave balsem of lotion beter geschikt is.

Een veel gehoorde generalisatie over aftershave's is om de aftershave's alcohol te vermijden, want alcohol droogt de huid uit. En wat betreft dat laatste zit zeker een kern van waarheid in en als je een gevoelige huid of droge huid hebt ben je waarschijnlijk beter af met een aftershave balsem in plaats een aftershave lotion.

Maar als je een vettige huid hebt dan schijnt een aftershave lotion een betere keus te zijn en als je een normale huid hebt dan kan je zowel balsems en lotions gebruiken. Maar uiteindelijk zal je zelf moeten beoordelen waar je voorkeur ligt.

Uitleg over aftershaves door Mantic59

Mesjes

Er zijn voor krabbers heel veel verschillende mesjes te krijgen en deze verschillen ook allemaal van elkaar en de mesjes bepalen voor een groot deel ook de scheer ervaring.

Mesjes zijn dus ook erg persoonlijk en je kunt het beste meerdere mesjes uitproberen om erachter te komen welke mesjes het beste bevallen.

Mesjes die een goede prijs-kwaliteitsverhouding bieden zijn onder andere Astra SP, Shark SS, Rapira SS en deze mesjes staan alle bekend als scherp en smooth. Er zijn natuurlijk nog veel mesjes te verkrijgen en daarom

Tot slot

Ik heb mijn best gedaan om deze blogpost zo compleet mogelijk te maken. Maar het is bijna onmogelijk om alles in een blogpost te benoemen en mede daarom heb ik in deze blogpost ook instructie video's van Mantic59 geplaatst.

Mocht je vragen hebben of heeft deze blogpost geholpen? Laat het dan weten via een reactie en als je een vraag heb doe ik mijn best om deze te beantwoorden, al kun je ook in de Facebook groep: Scheren & Verzorging je vragen stellen. En op het Amerikaanse forum Badger and Blade is heel veel informatie te vinden over klassiek scheren.

Share this:

CONVERSATION

3 reacties:

  1. Leuke Blog,

    Ja ik scheer zelf al jaren met plezier met een krabber kwast en scheerzeep/creme. Ik hoef nooit meer een dure cartridge ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al ruimte tijd volg ik
    Uw blog, waarvan ik al veel geleerd heb
    Teneinde mijzelf beter te kunnen scheren!
    Inderdaad, voor veel mensen kost nat
    Scheren te veel tijd. Dat vind ik zonde, want het is,
    Tenminste voor mij een goed begin van de dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed, mooi, duidelijk en compact verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.