Valobra Fougere Scheerzeep

Inleiding

Ik wilde al een tijdje deze Valobra Fougere zeep in de plastic container proberen. Je hoort er niet zo vaak over, maar als je er wat over leest zijn de meningen altijd enthousiast.

De container bevat 100 gram zeep. Naast de Fougere zijn er ook nog zepen met cologne en patchouli geur en een geurloze zeep. Verder maakt Valobra voor de scheerders nog een stick en scheerzeep met menthol of amandel geur in doosjes van 150 gram.

Valobra begon met de productie van zeep in 1903 in Genua. Ze maken ook toilet zepen en er zijn geruchten dat ze de Czech & Speak scheerzepen produceren.

Verpakking, consistentie en geur

De plastic container is wat mij betreft de ideale maat om je kwast te laden en ziet er goed uit. Bij levering is het geheel verpakt in een doosje.
Valobra Fougere Scheerzeep

De Valobra is harder dan de zachte scheerzepen van Proraso en natuurlijk zachter dan de harde zepen zoals D.R. Harris. Ik noem een zeep een zachte scheerzeep als je met je vinger nog een kuiltje in de zeep kunt duwen. Overigens is de zeep wel zo hard dat je de ongebruikte puk zo uit de plastic container kunt halen.

Mijn neus is niet de beste maar ik zou de Valobra fougere beschrijven als een vrij complexe licht bloemige aardse geur. De geur is sterker dan veel zepen maar geen geurkanon. Het viel me wel op dat de geur op een prettige manier nog een tijdje aawezig blijft na het scheren. De geur is zeker niet 'goedkoop'.

Test

Ik heb de zeep geprobeerd door een week lang afwisselend links en rechts met de Valobra te scheren en dan aan de andere kant als vergelijkingszeep TFS Barba Rossa, Cella, en Proraso rood te gebruiken. Ik heb voor de Valobra 3 kwasten gebruikt: de Muhle Silvertip Fibre syntheet, de Semogue 2500 HD das en het Semogue 1800 varken.


Als ik voor de Valobra een dassenharen kwast gebruikte, gebruikte ik voor de vergelijkingszeep ook een das. Waarom heb ik deze vergelijkingszepen gekozen? Het zijn zachte scheerzepen die aardig bekend zijn onder de Nederlandse en Belgische scheerders. Verder vind ik de drie vergelijkingszepen erg prettig in gebruik. Ik heb gekozen voor een directe vergelijking omdat ik zoveel verander aan het scheren dat een vergelijking op basis van mijn herinnering van een product vaak niet zal kloppen.

Scheerkwaliteiten

Ik moet benadrukken dat de scheerervaring erg persoonlijk is. Laat ik een voorbeeld geven. Veel mensen vinden Tabac een superzeep. Bij mij droogt Tabac mijn huid erg uit en ik vind Tabac dus een slechte zeep; dus: Ervaringen verschillen overduidelijk per persoon, het zijn dan ook geen feiten!

Hoe presteert Valobra? Met Valobra is gemakkelijk en sneller dan gemiddeld een stabiel, dik, erg prettig, creme-achtig schuim te maken. Waar Valobra iets verschilt van de Cella en de TFS is dat je, wanneer je water blijft toevoegen aan Cella en TFS, de zeep dunner en schuimiger wordt. Bij Valobra krijg je een dunnere creme. Dit is misschien een voordeel voor de ridders van het open mes en de scherpe shavette.

Er is niet veel Valobra nodig. 20 seconden laden met de Muhle STF is voldoende voor 3 passes. Ik heb het gevoel - vraag me niet om wetenschappelijk bewijs - dat de Valobra wat zuiniger is dan de andere zachte scheerzepen. Valobra beschermt de huid goed tijdens het scheren en heeft uitstekende glij-eigenschappen. Proraso Rood beschermt misschien iets meer dan Valobra maar de gehele scheerervaring ervaring van Valobra is denk ik beter dan de drie vergelijkingszepen.

Valobra presteerde goed met alle soorten kwasten, maar voor mij was een zilvertip de beste combinatie met het mooie dikke Valobra scheerschuim.

De paragraaf voor Hollanders (ben er zelf één) + conclusie

Valobra kost afhankelijk van de winkel tussen de 16,- en 22,-  euro voor 100 gram in een mooie en handige plastic pot. Het is niet de goedkoopste zeep, maar voor een zeep in een pot waar je je niet voor hoeft te schamen is het wat mij betreft redelijk. De Cella, TFS en Proraso rood zijn voor mij favorieten, maar de Valobra voelt op het gebied van schuim en geur luxer en beter.

Als je Valobra vergelijkt met luxe zeepmerken denk ik dat je met Valobra een zeep in de hoge klasse krijgt voor een prijs die lager is dan de meeste andere merken. Ga je Valobra euro voor euro vergelijken met TFS barba rossa die ik voor een paar euro heb gekocht, krijg je de bekende vraag: 'Is Valobra, D.R. Harris, etc. echt 5 keer beter dan TFS Barba Rossa?' Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beantwoorden hoeveel hij voor iets over heeft, maar met Valobra krijg je binnen de 'luxe' zepen in elk geval aardig wat waar voor je geld.





Share this:

CONVERSATION

1 reacties:

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.