Bac Men Classic Deostick

Inleiding

Deodorant wie gebruikt het nou niet? Ik persoonlijk beschouw deodorant als een noodzakelijk kwaad, want het is niet bepaald leuk om sterk naar zweet te ruiken! Al ben ik beslist ook geen fan van die overgeparfumeerde deosprays van Playboy of Axe bijvoorbeeld, dan stink je namelijk naar mijn mening alsnog een uur in de wind.

Je hebt dan juist ook twee verschillende soorten deodorant, al is de letterlijke betekenis van de-odorant in het Latijns: ont-geurder, dit houdt dus uiteindelijk in dat deodorant niet het zweten tegen gaat. Maar in plaats daarvan maskeert deodorant als ware je zweetgeur door het wijzigen van de geur, dit gebeurd bijvoorbeeld door er een sterkere geur overheen te leggen.

Tot voorheen gebruikte ik echter enkel antitranspirant deorollers, i.t.t. tot gewone deodorant maskeren die dus niet je zweetgeur. Zoals het woord al zegt probeert anti-transpirant het te verhinderen of tegen te gaan, helaas gebeurd dit door het letterlijk (gedeeltelijk) verstoppen van je zweetkanaaltjes! Of dat goed of slecht is ga ik niet over oordelen, ons lichaam zweet echter voor een hele goede reden namelijk: Om je lichaamstemperatuur op peil te houden, beschouw het maar als een soort ingebouwd afkoelingsmechanisme.

Daarnaast word deodorant verkocht in verschillende toepassingsvormen, waarvan de spuitbussen en de rollers verreweg het meest van gebruikt worden in Nederland. Minder bekende toepassingsvormen zijn o.a crèmes, verstuivers, aluinblokken en natuurlijk de klassieke variant de deostick! Dat laatste is precies wat de Bac Classic Deostick is, maar dit is niet zomaar een deodorant merk! Bac had in Duitsland namelijk in 1952 de primeur met de introductie van een nieuw soort deodorant, de deostift oftewel de deostick zoals ze hem vandaag de dag noemen.


Bac reclame 1988

Helaas is Bac als deodorant merk in tegenstelling tot de jaren 80 totaal niet meer populair, waardoor dit precies gekomen is mij persoonlijk onbekend. Een van de redenen is echter dat Bac gewoon niet met zijn tijd meegegaan is, dat kun je zowel positief als negatief interpreteren wat mij betreft. Het feit is echter dat de meeste merken ondertussen claimen dat hun deo's ruim 72 uur lang werken, dat in tegenstelling tot de 24 uur die Bac claimt. Al zegt dat ook wel wat over de gemiddelde consument, want no way dat een deodorant je 72 uur lang beschermd tegen nare geurtjes!

Verpakking

Een ding viel mij eerlijk gezegd vrijwel direct op aan de verpakking van deze deostick, namelijk dat de gehele verpakking nogal een goedkope en oubollige uitstraling heeft! Ik dacht zelfs dat dit een of ander goedkoop B-merk was, tot ik erachter kwam dat dit juist niet het geval was en het dus een merk van Schwarzkopf & Henkel is.
Bac Men Classic Deostick

Voor de rest heeft de verpakking vooral een klassieke uitstraling, al zorgt dat juist ook voor die oubollige uitstraling die ik al noemde. De gehele verpakking had gerust dus een iets modernere uitstraling mogen hebben, maar gelukkig is het daarentegen juist wel echt een praktische verpakking. Vooral de manier hoe makkelijk de deostick in gebruik is vind ik erg fijn, het is letterlijk net zo makkelijk als het gebruiken van een Pritt lijmstift!

Werking en geur

Wat is het belangrijkste van de werking van een deodorant? Voor mij persoonlijk is dat heel duidelijk: Ik wil gewoon niet een uur in de wind stinken! Echter ik heb er niks tegen als de deodorant geparfumeerd is, dat laatste is dus het geval bij de Bac Men Classic Deostick. Eerlijk gezegd was dat juist ook de reden waarom ik voor deze deostick koos, hij ruikt namelijk net als de Old Spice lekker exotische gekruid.

Daarnaast lijkt het er ook op dat deze deodorant het zweten tegen gaat, althans ik ruik niet naar zweet en heb ook het idee dat ik juist een stuk minder zweet. En zelfs wanneer ik wel zou zweten dan blijf ik enkel de geur van de deodorant ruiken, ik kan dan dus gelukkig geen zweetgeur waarnemen. Ook zit in deze deostick niet het gewraakte Aluminium-chloorhydraat, voor wie het niet weet dit bestandsdeel is omstreden omdat het wellicht kankerverwekkend zou kunnen zijn.

Echter wat mij het meeste over deze deodorant verbaast heeft is dat de 24-urige geclaimde werking echt waargemaakt word, althans je ruikt de deo na 24 uur nog enigszins. Het is natuurlijk wel zo dat na die 24 uur de werking niet meer zo effectief is, maar dat lijkt mij persoonlijk niet meer dan logisch uiteindelijk.

Prijs

Ik heb de Bac Men Classic Deostick gekocht voor € 1,25 bij de Kaufland voor, echter hij is ook te vinden bij andere Duitse supermarkten en drogisterijen.

Conclusie

Om eerlijk te zijn had ik totaal niet verwacht dat deze deodorant zo goed zou werken, want ik had immers nog nooit van die hele merk gehoord! Wat ik dan nog het mooiste vind is dat dit gewoon de goedkoopste deostick is die ik kan kopen, het verbaast mij dan persoonlijk dan ook echt dat dit merk zo ongeliefd is vandaag de dag!

Naast de klassieke variant is er overigens ook nog een andere variant van deze deostick genaamd Cool Energy, het enige verschil is dat deze variant ook nog menthol bevat. Voor de rest zijn beide formules identiek, dus werking zeer waarschijnlijk ook vermoed ik.

Share this:

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.