Lenovo A820 Review

Inleiding: Voor iets meer dan € 100 een Quadcore smartphone

Lenovo is in China een van de grotere A merken met een groot markt aandeel wat betreft Android smartphones en heeft nu als een van de eerste een mt6589 smartphone op de markt gebracht.

Een MT6589 chipset bestaat uit 4 Cortex A7 cores en bevat een PowerVR SGX 544 at 286 MHz ( Zie wikipedia over Mediatek ), de GPU is best krachtig, maar je komt bedrogen uit als je denkt dat je hem kan vergelijken met de PowerVR SGX543MP4 in de iPad 3 welke het retina scherm van de iPad aanstuurt, want de PowerVR in de MT6589 heeft 2 cores 1 core en die in de iPad heeft 4 cores.

Kleine unboxing

De doos stelt eigenlijk niet zoveel voor, je ziet duidelijk dat het een minder mooie doos is en minder sjiek verpakt is, toch ziet de doos op zich niet verkeerd uit. Omdat ik de telefoon voor iemand anders gekocht heb laat ik de accessoires netjes in de doos, ik heb ze immers toch niet nodig.



Er zit een datakabel in de doos, adapter en een goedkoop headset, bij de verkoper waar ik hem vandaag had kreeg je ook nog een TPU hoesje en wat andere free gifts zoals een touch pentje.

De telefoon van de voorkant.

En de Achterkant, de kleur is volgens mij paars ofzo.

Eerst indruk: vreselijke skin

Met de telefoon is echt niks mis, maar ik heb echt niks met die iOS achtige skin van Lenovo, allemaal ronde icoontjes en verwijderen van apps gaat op een vergelijkbare manier als in iOS, gelukkig kun je in Android andere launchers gebruiken.


Out of the box ziet je thuisscherm er zo uit, met een typisch Lenovo widget, voor de Chinezen zal deze widget vast handig zijn, maar voor ons niet.

Dit zijn dan de ronde icoontjes waar ik het over had.

En dit bedoelde ik met een vergelijkbare manier van verwijderen van apps zoals in iOS.

Buiten de skin, is het allemaal wel in orde, mooi qHD scherm en toestel voelt snel aan, wel ontbreekt er een front camera, een flitser en volgens mij zit er ook geen led notificatie ledje op, ik heb dat namelijk getest met een led kleuren tester en en ik zie geen ledje branden, dus is er ook geen led, dat vind ik persoonlijk wel een gemis, als je het notificatie geluid niet gehoord heb weet je dus niet of je een nieuw bericht heb of e-mail hebt.

Verdere is het geluid ook niet echt heel hard, maar wel hard genoeg, maar ik zou de telefoon in een drukke omgeving vast niet horen afgaan en met gamen bedekt je hand de mono speaker dus dan hoor je het geluid nog minder hard.

Software

De Lenovo A820 komt met Android 4.1.2 voorzien van Lenovo's eigen skin en China Unicom bloatware.

Verdere zijn er wel handige toevoegingen, zoals snel instellingen door de taakbalk naar onder te trekken.

Maar ze hebben best redelijk wat dingen aangepast, zo kan ik geen overzicht vinden van het batterij verbruik, ik kan alleen het percentage vinden. Er zijn verdere niet echt noemens waarde toevoegingen.

Dus ik hou dit stukje gewoon kort, overigens heb ik er Apex Launcher opgezet, dan heb je meer een Android stock feeling. Overigens is het helaas wel zo dat de telefoon niet helemaal in Nederlands in te stellen is, veel delen zijn nog steeds Engels ondanks dat ik hem met Morelocal2 in Nederlands ingesteld heb.

Als je van die lelijke iconen van Lenovo af wilt komen, dan kun je een icoon pakket installeren, welke je dan weer in combinatie met Apex launcher kan gebruiken.

Vanuit Apex launcher hou je de app ingedrukt en dan komt er een klein menutje naar boven en dan kun je de bestaande icoon vervangen, door eentje uit de icoon pack die je geïnstalleerd hebt, op deze manier geef je de telefoon bijna een hele Android stock look.

Alleen sommige apps van Lenovo zijn nou niet bepaald mooi, de muziek speler app ben ik niet zo van onder de indruk, de klok app ook niet, maar heeft meer functionaliteit dan de standaard klok app in Android 4.1, uiteraard kun je apps altijd vervangen door alternatieven, dus het is niet zo'n probleem.


Zo ziet het er dan ongeveer uit, nadat ik Apex launcher erop gezet heb en de iconen aangepast hebt, persoonlijk vind ik dat mooiere.


Camera en videocamera

De camera kan maximaal 8MP foto's maken en maximaal 720p filmen. De camera heeft geen flitser, dus als het donker is dan kan je geen flits gebruiken en soms is die toch nodig, dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Ik heb wat foto samples geschoten hier in Guangzhou in China.


Deze foto valt nogal een beetje donker uit, ja het is in Guangzhou inderdaad zo dat het er grauwig is en je de blauwe lucht niet kan zien, maar zo donker als op de foto is het echt niet, dit zal dan waarschijnlijk de zwakte van de camera zijn.


Deze foto ziet al veel betere uit, maar ik focus de camera hier niet op een gebouw zoals de eerste foto, maar gewoon recht vooruit vanaf een brug.

Hier heb ik zo'n leuk politie busje gefotografeerd, de foto ziet er op zich prima uit.



Bij de laatste twee foto's wou ik puur de namen fotograferen en dat is goed gelukt, ook kan de camera redelijk snel foto's achter elkaar nemen. Wat betreft de video kwaliteit, ik denk die op zich in orde is, maar ik ben er niet erg van onder de indruk.


Persoonlijk ben ik van mening dat deze telefoon een prima point and shoot camera heeft, en het helemaal niet zo'n crap camera is zoals je die in bijvoorbeeld de Jiayu G3 vind.

Vanuit het hotel raam, first person view
Performance en benchmarks

Laat ik allereerst voor op stellen dat de de performance bij gewoon dagelijks gebruik dik in orde is in de praktijk, dat is iets wat je ook wel tegenwoordig mag verwachten. Ik draai een aantal benchmarks om de performance in cijfers uit te kunnen drukken en zodat je ze kan vergelijken met andere smartphones.


Antutu v3.3 score, Antutu meet alle onderdelen van de smartphone en komt dan met een totaal score.


Nenamark 2.4 score, deze test de performance van de GPU en opvallend scoort ie even hoog als andere qHD toestellen, hij scoort namelijk een paar fps hogere dan de Samsung Galaxy SII, al staat de T-Mobile versie bovenaan.


CF-Bench is een benchmark die puur de CPU performance meet en het is duidelijk dat het met de quadcore CPU wel in orde is, hij scoort net iets minder dan de HTC One X, wat niet raar is want de MT6589 bevat 4 Cortex A7 cores, die zijn toch net wat langzamere dan Cortex A9 cores, maar de score is heel goed.


GLBenchmark 2.7.0 is de opvolger van GLBenchmark 2.5.1 en voegt een nieuwe benchmark toe, de T-Rex HD, die is zwaardere dan de Egypt HD 2.5 benchmark, wat ook duidelijk terug te zien in de score, overigens draait tweakers.net de Egypt HD 2.5 nog steeds via GLBenchmark 2.5, maar ik heb ze in beide versies toch maar gedraaid.

Overigens in deze nieuwe versie van GLBenchmark scoort de Lenovo A820 hogere in de Egypt HD 2.5 benchmark dan in de 2.5 versie en daar heb ik geen verklaring eigenlijk voor.

GLBenchmark 2.5.1


En als laatste 3Dmark: Ice Storm score. 3Dmark zelf zegt dat het een goeie score is en dat is het ook natuurlijk, maar ik heb dezelfde benchmark ook op mijn Huawei Honor 2 gedraaid en daar was de score: 4195, ik heb hem ook nog op mijn de HTC Evo 3D gedraaid van mijn vriendin en de Ice Storm score is daar is 3366, zie screenshot.

Aan hand van deze benchmarks meet je eigenlijk hoe de smartphone het doet op gebied van games bijvoorbeeld, het zegt niks over de praktijk want in praktijk zullen meeste games prima lopen, alleen niet altijd op de hoogste setting.

Maar als deze telefoon een 1080p scherm gehad had, dan zou hij voor gamen niet echt geschikt zijn, zie de offscreen resultaten daarvoor bij GLBenchmark, offscreen word namelijk in 1080p gedraaid.

Zo ook terug te zien in 3DMark: Ice Storm Extreme, deze word op 1080p gedraaid, score is daarbij aanzienlijk lagere.


Ik zelf daarmee kom ik zelf tot de conclusie, dat CPU bijna even krachtig is als de A9 CPU quadcores, maar duidelijk de A9 quadcores aan zich voorbij moet laten gaan.

Kwa GPU performance zie ik een andere beeld, die zijn eerdere on par met toestellen welke nog een dual core A9 cpu, toestellen zoals de HTC Evo 3D, Samsung Galaxy SII.

Het schijnt zo te zijn dat er drie versies van de mt6589 op de markt zijn met voornaamste verschil de kloksnelheid van de GPU en de ondersteuning van resolutie.

Ik vermoed dat in deze telefoon de mt6589m zit, dat is een mt6589 met een GPU geklokt op 156Mhz en hij ondersteund maximaal qHD resolutie, de gewone mt6589 zou de GPU geklokt zijn op 286Mhz, ik heb een screenshot gevonden van een mt6589 smartphone welke een 720p scherm heeft, de score is daarbij een stuk hogere, dus ik vermoed dat score is van een gewone mt6589 met 286Mhz GPU.

3DMark Ice Storm score van de Star S5 smartphone.
Batterij

Ik ben de batterij nu zo'n 16 uur en 30 minuten aan het testen, ik heb de telefoon in die tijd gebruikt om op tweakers.net te surfen en wat muziek video's te kijken.

En nu zit ik dus op 67% en heb ik het scherm 2 uur en 26 minuten gebruikt, dus tot nu toe ziet het verbruik er goed uit.

Waarschijnlijk zal dat mede komen door het qHD scherm en ik vermoed dat de helderheid van scherm redelijk laag staat met de auto helderheid, ik zit namelijk binnen in me hotel kamer en daar is het redelijk donker.

Ook zouden Cortex A7 cores zuinigere zijn dan A9 cores. Maar ik kan verhalen dat het verbruik van batterij niet goed gemeten is en je plots een drain ziet van 50% naar bijvoorbeeld 20%.

Ik wil het dus nog even door blijven testen, voor ik de telefoon weer een factory reset geef en hem klaar maak voor de eind gebruiker.

Dus word vervolgd.

Ik heb nu Antutu battery tester gedraaid en de score was 631, dat houd dus in dat hij na ongeveer 4 uurtjes zwaar gebruik nog 15% over had, ik schat dat je de smartphone met zwaar verbruik dus zo'n 4 uur kan verbruiken, maar dit is een indicatie, het kan best wat langere zijn, maar ik heb geen tijd om praktijk verbruik te laten zien, dus heb ik het met Antutu battery tester gedaan.

Zo zet Antutu battery tester ook de helderheid omhoog, dat verbruikt natuurlijk wel wat meer, dus er zal vast nog wel paar uur meer uit te krijgen zijn, maar ligt natuurlijk aan de omstandigheden.


Conclusie

Lenovo levert met de A820 een krachtig Android toestel voor net iets meer dan € 100 in China, je kunt er bijna alles mee doen, maar om de prijs laag te houden heeft Lenovo onderdelen zoals een flitser, led notificatie ledje weg moeten laten, maar ook een front camera ontbreekt.

Voor de rest is dit gewoon een hele goeie telefoon en krijg je echt waar voor je geld, het qHD scherm is ook helemaal niet slecht, het design van de telefoon is trouwens niet geweldig, maar hij is niet lelijk ofzo.

Eigenlijk kan deze telefoon ook goed mee komen met de Quadcores van vorig jaar, alleen op grafisch vlak zit er duidelijk verschil, maar de camera vond ik niet heel slecht.

Wat ik wel duidelijk minder goed vind is het geluid van deze telefoon, ik vind niet dat het echt erg luid is en soms hoort het een beetje scheel aan, voor de prijs mag je niet klagen, maar ik ben gewoon betere gewend met mijn Huawei Honor 2.

Over de batterij kan ik nu nog niks zeggen, maar ik zal kijken of ik daar iets over kan zeggen later vandaag.

Share this:

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.