Asus Nexus 7 Review

Inleiding

De Google Nexus 7 is de eerste tablet van Google en deze is gemaakt door Asus, welke al eerdere redelijke successen met tablets heeft geboekt.

De Nexus 7 draait Android 4.1 ook wel Jelly Bean genoemd en beschikt over high end hardware vergelijkbaar met de HTC One X bijvoorbeeld en doet dus echt niet onder voor een iPad 3.

Formaat

Ik heb bij een Apple seller wel eens een iPad uit geprobeerd, maar dat trok mij sowieso nooit en wat ik heb begrepen is een 10 inch tablet een stuk zwaarder. De Nexus 7 weegt dan ook maar 340g en hij is inderdaad licht, je houdt hem makkelijk in de hand en het scherm is meer dan groot genoeg en heel scherp.

Hij is trouwens ook best dun, ik heb het niet vergeleken met andere tablets maar deze tablet heeft echt een premium gevoel.

Misschien niet geheel oninteressant, maar de Nexus 7 heeft een bijna perfect formaat om ebooks en manga scanlations op te lezen, ik zelf lees namelijk met veel plezier manga op de Nexus 7.


Unboxing

Ik heb foto's gemaakt van de unboxing, de doos is echt mooi vorm gegeven, hier onder staan de foto's.

De doos met een afbeelding van de Nexus 7, dit stukje schuif je er nog af en dan komt de echte doos.
De echte doos is gewoon van zwart karton en ook daar staat Nexus erop.


De doos open en bovenin zit de Nexus 7 in een soort plastic bescherm ding, wat trouwens lastig is want je moet dat plastic eraf halen wil je de tablet uitproberen, je kunt dit plastic bescherm ding dan ook beste wel gewoon bewaren mochten er problemen zijn dan kun je de Nexus 7 er terug in doen.


Als je de tablet eruit haalt zit er dus nog een klein doosje in en daar zitten twee kleine boekjes, een kleine usb kabel van volgens mij een meter en een adapter voor de usb kabel in te doen zodat je hem via stop contact kan opladen.

De inhoud van het kleine doosje.

En de tablet zelf natuurlijk.

Eerste indruk

Mijn eerste indruk was niet zo goed, want ik had namelijk een defecte Nexus 7 gekregen en die bleef na opstarten dus op zwart, dat kwam door een auto helderheid probleem, dat heeft me niet tegen gehouden om een work around te vinden maar ik heb mijn tablet uiteindelijk omgeruild en heb nu al de derde omdat de tweede een dead pixel had.

Algemene indruk

Ik vind ten eerste zoals ik al aangaf het formaat wel mooi, ik vind de tablet niet klein en voor mij groot genoeg en hij is ook niet zwaar, het design ziet er goed uit en hij voelt door zijn rubberachtige achterkant goed aan als je hem vast hebt.

Ik ben ook erg tevreden over het scherm, naar mijn mening geeft het scherm de kleuren goed weer en is het dankzij de 1280x800 resolutie erg scherp.

De Tegra 3 processor heeft vier cores en draait op 1.3Ghz en daarmee is de Nexus 7 dus ook razendsnel, er zijn wel eens waar snellere Android tablets op de markt maar groot is dat verschil niet en als je dan toch wat extra performance wilt dan kun je de Nexus 7 altijd een licht overclock geven, zowel de CPU en de GPU kunnen met custom kernels overclocked worden.

Wat ik op internet lees heeft de Tegra 3 in de Nexus ook zo'n companion core. Ik vergat het bijna maar de Nexus 7 heeft ook gewoon een GPS aan boord en NFC dat zijn allemaal dingen die een WiFi only iPad niet heeft.

Verder werkt Android Jelly Bean heel fijn.

Software

Ik heb een HTC Evo 3D als Android smartphone en daar draai ik altijd gewoon een custom rom op die gebaseerd is stock en daar vind ik Sense een toevoeging.

Echter op de Nexus 7 mis ik Sense eigelijk niet, want Jelly Bean komt heel goed uit de verf vind ik, het loopt soepel, het oogt mooi en heeft veel functionaliteit.

Zo heb ik gezien dat je sommige widgets naar voorkeur kunt vergroten, dat kun je ondere andere met de agenda widget, maar ook de Gmail widget, echter ik plaats wel nog widgets die lijken op die van Sense.

Chrome op de Nexus 7 bevalt me trouwens erg goed, hij is net zoals op de PC op met die tabbladen en ik kan de websites goed lezen vind ik, voor de rest is het gewoon zoals Android is, een goed mobiel besturingsysteem waar je werkelijk alles mee kan, daarmee kan een Android tablet dus wel computer taken overnemen, waar bij dat bij een iPad minder is.


  • Torrents downloaden op een iPad? Vergeet het maar.
  • Je externe usb hardeschijf aansluiten via USB met een OTG kabeltje? Vergeet het maar.
  • Je iPad aansluiten als verwijderbare opslag? Vergeet het maar.

Dit bovenstaande lijstje is maar een klein lijstje van hoeveel meer mogelijkheden deze tablet bied die een iPad niet heeft, dit is niet om te bashen, maar wel om te laten zien dat een Nexus 7 wel bepaalde exclusieve pc taken over kan nemen als het moet.

Gaming

De Nexus 7 heeft dankzij de Tegra 3 hardware de beste graphic's die op moment met Android devices mogelijk zijn, dit komt door dat er in Google Playstore THD optimized games staan, ondere andere Death Trigger is geoptimiseerd voor Tegra 3 devices en toont dus mooiere graphics effecten welke alleen werken op Tegra 3 devices.

Zie ook deze youtube video van TabletsMagazine, kun je mooi zien hoe mooi de games op de Nexus 7 uit zien.

Persoonlijk vind ik Death Trigger erg prettig spelen en uit zien op de Nexus 7. Bij gamen word de Nexus 7 trouwens iets warmer, maar bij normaal gebruik blijft de temperatuur laag.


Hardware

Ik heb de Tegra 3 processor al benoemd, maar ben nog niet op de rest in gegaan. De Nexus 7 heeft 1GB werkgeheugen en 16GB opslag capaciteit, dit lijkt weinig maar voor minder dan twee euro heb je een OTG kabeltje en een micro sd card reader.

Dus mocht je in het vliegtuig bijvoorbeeld zitten en je wilt je vermaken met films of tv series dan zet je dat gewoon op een usb stickje.

Dit is ongeveer ruw de hardware, voor mer informatie is raadzaam gewoon de specificaties te bekijken.

Overclocken van de CPU en GPU

Ik ben niet echt geinteresseerd in de custom roms voor de Nexus 7, dat is allemaal CM10 en maar weinig stock based custom roms, wat ik wel dan weer interessant vind zijn de custom kernels en die maken overclocks mogelijk.

Zo had ik de eerste Nexus 7 met de auto helderheid probleem op 1.5Ghz draaien, dat is dus 200Mhz sneller en dat 4x, verder had ik de GPU overgeklot naar 484Mhz, deze draait standaard op 416Mhz, je kunt hem ook nog tot 520Mhz overclocken maar de betreffende ontwikkelaar raad 484Mhz aan.

Het is deze kernel die ik al geprobeerd heb en ik kreeg daar flink hogere scores mee in AnTuTu Benchmark.

Buiten het overklokken zie ik momenteel niet een andere reden voor een custom kernel, maar het hoeft dus niet zonder custom kernel loopt de Nexus 7 ook soepel, je ziet het vooral in de benchmarks terug.

Bij oudere Android toestellen merk je zo'n overklok van 200 a 300 mhz beter. Er is ook een Elite kernel voor de Nexus 7, welke de limieten van de Nexus 7 behaalt, maar persoonlijk vind ik dat gevaarlijk en lijkt me niet erg gezond voor je Nexus 7.

Deze Elite kernel heeft een CPU OC tot 1.8Ghz en GPU OC van 650Mhz dus het is een zeer agressieve kernel, en niet iedere Nexus 7 zal het aan kunnen, niet iedere Tegra 3 in de Nexus 7 is gelijk namelijk.

Er is trouwens ook een kernel die tot 2.0Ghz gaat maar die is prive. Diezelfde kernel ontwikkelaar heeft ook nog een onder gevolte versie welke op 1.5Ghz draait en een GPU OC tot 600Mhz, zelf noemt hij 1.5Ghz de beste OC snelheid en daar kan ik me wel in vinden.

Maar de GPU OC is nog steeds erg hoog.

Gebruik van de Nexus 7 in de praktijk

In theorie is de Nexus 7 prima geschikt om iedere dag mee te nemen on the go, in de praktijk vind ik het toch wat veiligere om hem alleen mee te nemen wanneer ik ook zeker ben dat ie veilig weg ligt.

Dus ik neem mijn Nexus 7 niet mee naar het werk, want hij is toch te groot om in een broekzak te stoppen en ik heb geen mogelijkheid hem veilig weg te legen. Dus dit betekend dat mijn HTC Evo 3D is bedoeld voor on the go en de Nexus 7 zal mee gaan als ik bijvoorbeeld ga reizen en in vliegtuig en trein moet zitten.

En verder zal ik hem thuis gebruiken en ik gebruik hem al om op te gamen.

Verborgen feature

De Nexus 7 heeft een verborgen feature waar Google en Asus niks over zeggen, maar eigelijk als selling point zou kunnen gelden, althans bij Apple is het een must have accessoire.

Ik heb het over een smart cases, vergelijk zoals Apple dit ook heeft en de Nexus 7 heeft dus ook die functionaliteit dat wanneer je de cover open doet dan gaat het scherm aan, wanneer je hem dicht doet gaat het scherm uit.

Ik heb zo'n case ook gekocht en de functionaliteit werkt inderdaad en dat is best aardig, dient direct ook als stand.




Deze case is te koop op eBay voor ongeveer € 9 en komt rechtstreeks vanuit China naar je toe. In potret modus klap je die flap gewoon naar achter, maar in landschap modus laat ik die flap gewoon hangen, althans dat lijkt me het handigste.

Deze case is op XDA uitgebreid gereviewed.

OTG Fuctionaliteit

Probeer dit maar eens met je iPad, OTG kabeltje en daar vervolgens een hub op en op de hub een toetsenbord en een muis en daar kan ik dan ook nog usb sticks op aansluiten en een micro sd card reader lukt ook.


Bouwkwaliteit

De Nexus 7 is een tablet in de categorie makkelijk open te krijgen, helaas gaan deze categorieën vaak gepaard met wat design flaws, zo vind je bij smartphones bijvoorbeeld vaak een kleine spelling tussen gleuven waar vuil tussen kan komen en dat is omdat het niet echt bij elkaar geperst is, maar dit gebeurd bij nieuwe smartphones bijvoorbeeld wel.

Okay jij vraagt af wat deze vergelijking hier mee te maken heeft? Nou ik probeer een vergelijking te maken, want om die flaws verleden tijd te maken persen sommige fabrikanten zoals Apple en HTC het geheel bij een en is dus niet makkelijk te repareren.

Dat is de Nexus 7 dus wel, hij repair friendly en daar word eigelijk wel dat stukje perfectie voor geofferd wat Apple met zijn iPad 3 na leeft, maar is dat een probleem? Ik persoonlijk vind van niet want anders mag ik straks voor iedere stukje elektronica terug naar winkel want het is namelijk nooit perfect en stel ik persoonlijk een grens.

Maar de Nexus 7 heeft wel design flaw, bij veel gebruikers is sprake van een screen lift, bij sommige zoals ik is hij maar minimaal en zorgt het voor geen overlast, dus voor mij zit in zelfde categorie als die gleuven bij sommige smartphones waar spelling tussen zit.

En hier wil ik dus vooral mee vertellen dat bouw kwaliteit wel goed is maar er wel wat design flaws zijn en daarom zet ik bouwkwaliteit op goed en niet zeer goed.

Overigens is er voor screenlift wel een oplossing vanuit de gemeenschap, maar is aan jezelf of je daar aan wilt wagen. Voor mij persoonlijk is mijn Nexus 7 perfect, liever zo'n design flaw dan een dode pixel want die dode pixel die zie ik en is nog toegestaan ook.

Oh en zelfs iDevices zijn niet perfect, daar komen ook zulke design flaws voorbij, zo schijnt de iPhone 5 makkelijk krassen te krijgen op zijn aluminium, dus er is altijd wel wat. 

Conclusie

Zeer goede tablet voor een goede prijs en zonder fratsen ( wat moet je met een camera op de achterkant ) je kunt de tablet goed naar eigen smaak in richten en gamen werkt echt heel goed, zo vind ik Death Trigger erg mooi uit zien op de Nexus 7.

Verder is gewoon goede tablet om mee te nemen en wie WiFi onderweg wilt, dan zou je nog altijd van je smartphone een hotspot kunnen maken.

Overigens heeft een tablet nog een andere voordeel, je mag die dingen aan boord van een vliegtuig gebruiken, waar smartphones vaak eigenlijk gewoon uit moeten, daar heb ik op lange vluchten nogal van gebaald.

Duurzaamheid

We zijn nu bijna twee jaar verder en sinds gister is mijn Nexus 7 dood gegaan nadat ik de nieuwste Android 4.4 fabrieks-image erop wou zetten en wat helaas de dood van mijn Nexus 7 tot gevolg had. Ik vermoed dat het flash geheugen gewoon stuk is, want mijn Nexus 7 reageerde al lange tijd geregeld compleet niet, en lagfix kon dat tijdelijk oplossen maar hij bleef traag en langzaam.

Het is jammer dat je zoiets nooit terug leest in reviews, want toen ik mijn Nexus 7 net had was die echt supersnel , en had ik geen last van vertragingen en sinds de Android 4.2.2 update werd de Nexus 7 plots traag en ik dacht dat het met Android 4.3 opgelost was, maar dat bleek niet het geval.

Ik persoonlijk denk gewoon dat gebruikte flash geheugen van de Nexus 7 gewoon van slechte kwaliteit is, en daarom dus snel achteruit ging en uiteindelijk dus resulteert in een slechte gebruikervaring en het verwonderd mij niet dat ik hem nog nooit tegen de muur gegooid heb.

Voor mij is de Nexus 7 2012 ook afgeschreven en dat terwijl hij net 23 maanden oud geworden is, dus hopelijk word mijn Nexus 7 nog gemaakt en zo niet dan mag MediaMarkt er zalig mee worden en heeft het hun meer geld gekost dan mijn Nexus 7 nog waard was.

Share this:

CONVERSATION

1 reacties:

  1. Actiekamera's zijn daarom typisch compact en robuust en waterdicht op maaiveldhoogte. Hiervoor ga ik een redelijk geprijsde sport hd 1080p actiecamera review .

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn te alle tijde van harte welkom, ik doe dan ook mijn best om ze allemaal te beantwoorden.